Tussen Diemen en Lelystad werkt TenneT aan de vervanging en versterking van de 52 kilometer lange 380 kV hoogspanningsverbinding. Diverse masten van de bestaande verbinding worden versterkt. De oude geleiders (de stroomdraden) maken plaats voor nieuwe geleiders die meer elektriciteit kunnen transporteren. Boven de snelweg, de A6 bij Lelystad, past TenneT een bijzondere techniek toe zodat het verkeer op de snelweg ongehinderd door kan rijden. Via een zogenaamd ‘rollengordijn’ trekt een robot samen met een grote lier de nieuwe geleiders tussen de masten over de bestaande geleiders heen. Uitvoering van de werkzaamheden boven de snelweg gebeurde op 18 en 19 augustus. Het gehele project is begin 2023 afgerond.
De oorspronkelijke realisatie van de hoogspanningsverbinding tussen Diemen en Lelystad vond plaats in 1972. De capaciteit van deze verbinding is niet langer voldoende. Daarom is uitbreiding nodig. Dit komt door de grote groei van de productie van duurzame energie. De hoogspanningsstations van Diemen en Lelystad zijn daarom inmiddels uitgebreid. Nu wordt de hoogspanningsverbinding zelf versterkt. Er komt een versteviging van de fundatie verschillende masten. De bestaande geleiders maken plaatse voor nieuwe innovatieve geleiders. Deze nieuwe geleiders kunnen veel meer elektriciteit transporteren dan de bestaande variant. De hoogspanningsverbinding kruist meerdere malen cruciale infrastructuur, zoals het spoor, de snelweg en kanalen. Zo is er zelfs tweemaal een kruising met de A6 snelweg bij Lelystad.
(tekst gaat verder onder foto)
Om met de nieuwe geleiders de snelweg over te steken, koos TenneT voor de toepassing van een zogenaamde ‘rollengordijn’. Dit ‘rollengordijn’ bestaat uit katrollen en karretjes. Het zorgt ervoor dat er geen hinderende constructies langs de weg hoeven worden opgebouwd. Het verkeer op de snelweg kan daardoor ongehinderd blijven rijden. Een robot trekt samen met een grote lier de nieuwe geleiders over de bestaande geleiders heen. De elektriciteitsvoorziening wordt niet onderbroken. Deze gaat gewoon door via het andere circuit van deze 380 kV verbinding.
De vervanging van de geleiders is begin augustus begonnen. Om deze werkzaamheden uit te kunnen voeren, wordt de stroom tijdelijk van één van de twee circuits op deze verbinding uitgeschakeld. De versterking van de masten gebeurt gelijktijdig met het vervangen van de geleiders. De versterking van de fundaties loopt langer door en is einde 2022 gereed. Het gehele project is begin 2023 afgerond.
Foto’s: TenneT