Siemens lanceert het Siemens Additive Manufacturing (AM) Network. Dit nieuwe netwerk brengt kopers en leveranciers van 3D-geprinte onderdelen met elkaar in contact en stroomlijnt de samenwerking tussen deze partijen.
Additieve productie is niet nieuw en biedt voor bedrijven allerlei kansen. Zo kunnen zij prototypes van nieuwe ontworpen met behulp van 3D-printers sneller realiseren, wat helpt de ontwikkeling te versnellen. Ook is het mogelijk producten in kleine oplages te produceren, wat onder meer mogelijkheden voor personalisatie biedt.
Veel bedrijven beschikken echter niet over een eigen 3D-printer. Zij kunnen terecht bij partners die voor klanten producten 3D-printen. Het Siemens AM Network brengt deze partijen met elkaar in contact. Het platform digitaliseert het order-to-delivery proces door technische en commerciële processen voor functionele prototypes en seriële productie af te stemmen.
Het netwerk is gericht op bedrijven, leveranciers en partners die de omarming van additieve productie willen versnellen. Het systeem brengt kopers met een wereldwijd netwerk van leveranciers in aanraking. Dit netwerk stroomlijnt het order-to-delivery proces, stimuleert samenwerking en orchestreert de workflow om de productiesnelheid te vergroten en operationele kosten terug te dringen.
De eerste partijen hebben het netwerk al omarmd, meldt Siemens. Eén van deze early adopters is Decathlon, dat met 1.500 vestigingen wereldwijd de grootste sportwinkel ter wereld is. Decathlon zet het AM Network in om orders voor 3D-geprinte producten te verwerken en het productieproces aan te sturen. Het netwerk ondersteunt hiermee de strategie van Decathlon om het gebruik van 3D-printen wereldwijd op te schalen.
Ook Siemens Gas and Power, een bedrijfstak van Siemens dat zich richt op olie, gas, energieproductie en energiedistributie, maakt gebruik van het AM Network. Met behulp van het netwerk kan het bedrijf flexibeler opereren en in real-time reageren op vragen van antwoorden.
Het AM Network bouwt ook voort op een bestaande samenwerking tussen Siemens en HP. De bedrijven kondigden eerder dit jaar deze samenwerking uit te breiden met de introductie van een gezamenlijke 3D-printoplossing gericht op de automotive industrie en andere industriële markten. Al onderdeel van deze samenwerking wordt 3D-printtechnologie van HP geïntegreerd in het AM Network van Siemens. Ook sluiten partners die betrokken zijn bij HP’s Digital Manufacturing Network zich aan bij het netwerk van Siemens. Het HP Digital Manufacturing Network is een wereldwijde community van leveranciers van digitale productiediensten die HP‘s Multi Jet Fusion en Metal Jet 3D printers inzetten om plastic en metalen onderdelen te produceren.
“Onze missie is de grootschalige omarming van additieve productie in de industriële wereld te versnellen om tot een werkelijke on-demand productie te komen. Dit betekent dat u de onderdelen die u nodig heeft kunt krijgen wanneer u deze nodig heeft en naar wens kunt aanpassen met hulp van een wereldwijd leveranciersnetwerk”, schrijft Siemens op zijn website. “Onze online order-to-delivery collaboratieplatform stelt u in staat tot cocreatie met een uitgebreid netwerk van partners, leveranciers en klanten die u helpen uw digitale productieprocessen te stroomlijnen en digitaliseren.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel