Het nieuwe IoT-sensorsysteem – Smartbrick – is ontworpen voor betaalbare en nauwkeurige monitoring van civiele infrastructuur (kades, funderingen, gebouwen, etc.). Smartbrick detecteert en bewaakt helling en andere fysieke parameters met hoge nauwkeurigheid en stuurt deze gegevens direct draadloos door naar een online controlecentrum. Het is uniek in zijn combinatie van nauwkeurige dagelijkse metingen en geïntegreerde AI en ultralaag stroomverbruik. Waardoor een volledig draadloos, eenvoudig te installeren, batterijgevoed en goedkoop meetsysteem ontstaat.
“Smartbrick is een low-cost, hightech, plak-and-play monitoringsapparaat dat grootschalig constructies kan monitoren. Daardoor kan toekomstige instorting van kademuren en infrastructuur worden voorkomen”, zegt Bernd Rietberg, Business Development Manager Althen Industrial IoT. “Door de opkomst van nieuwe elektronica en industriële IoT worden dit soort concepten toegankelijk en schaalbaar.”
De proeftuin waar SmartBrick geplaatst is, is een uitdagend project waarin een kade gecontroleerd wordt belast tot deze daadwerkelijk naar voren beweegt. “Het project biedt ontzettend veel waardevolle data voor onderzoekers om te begrijpen hoe kadefalen tot stand komt. Voorspellen is dan mogelijk en heel belangrijk.” Aldus Erik Hutcheson, projectleider van Proefbelasting Overamstel. “Door het gecontroleerde belasten van deze kade, kan je rekenmodellen valideren. Met dit model kunnen we straks heel precies voorspellen hoe kades bewegen en wanneer er risico optreedt en ingegrepen moet worden.” In november volgt de werkelijke proefbelasting van de kade.
Medio 2020 nodigde de gemeente Amsterdam en RVO ondernemend Nederland uit om mee te doen met een Innovatiecompetitie voor monitoring bruggen en kademuren voor Gemeente Amsterdam (SBIR oproep). Opdracht: Dien een innovatief voorstel in waarmee het areaal kades en bruggen vaker, sneller en goedkoper te meten is. Met in totaal meer dan 200 kilometer kade met zandlagen gefundeerde kadeconstructies, is het voor de gemeente essentieel om te weten welke kilometers prioriteit moeten krijgen.
Casper van der Peet, technisch manager monitoring bruggen en kademuren van de gemeente Amsterdam en projectleider van de SBIR: “Bewaking en monitoring van bruggen en kademuren gebeurt momenteel op traditionele wijze. Dit gebeurt op slechts circa 10% van de stad terwijl het overige deel niet zonder risico is. De SBIR is in het leven geroepen om innovatieve technieken en methodieken te ontwikkelen. Met Smartbric zijn wij in staat al onze bruggen en kademuren te monitoren. Op een goedkopere en efficiëntere manier. Smartbrick is één van de vier winnende en veelbelovende technieken uit de SBIR die ons hopelijk verder kan helpen met deze opgave.”
Zesenveertig partijen hebben zich in 2020 aangemeld bij de SBIR competitie. Acht partijen gingen door naar de eerste fase. In juli 2021 is bekend gemaakt dat Althen met drie andere partijen de competitie heeft gewonnen. Althen haalde de hoogste score. De oplossingen uit de competitie zijn doorontwikkeld en in de praktijk getest. De laatste fase van het SBIR-traject duurt tot juli 2022. Daarna kan de gemeente Amsterdam Smartbrick verder uitrollen.