Steeds meer robots zoals Automated Guided Vehicles (AGV's) worden de komende jaren voorzien van Simultaneous Localization and Mapping (SLAM), een technologie die robots helpt hun omgeving in kaart te brengen en zichzelf hierin te positioneren. Naar verwachting zijn in 2030 zo'n 15 miljoen commerciële en industriële robots van SLAM voorzien.
Dit voorspelt onderzoeksbureau ABI Research. AGV’s worden al jaren gebruikt in onder meer fabrieken, magazijnen en fulfilmentcentra. De robotvoertuigen rijden autonoom rond in dit soort faciliteiten, waarvoor zij afhankelijk van het model soms speciale infrastructuur nodig hebben. AGV’s worden echter steeds slimmer en ontwikkelen zich volgens ABI Research in toenemende mate tot Autonomous Mobile Robots (AMR).
AMR’s worden door het onderzoeksbureau omschreven als een nieuwe generatie industriële robots die in staat zijn autonoom hun route te bepalen en processen op de fabrieksvloer te automatiseren. De robots kunnen onder meer reageren op onverwachte situaties, obstakels detecteren en daar een route omheen te vinden.
Om zeker te stellen dat activiteiten op de fabrieksvloer goed worden gecoördineerd en botsingen tussen AMR’s, AGV’s en mensen worden voorkomen, is een systeem nodig dat in real-time de positie van iedere robot kan bepalen. “In deze eerste jaren van industrie 4.0 zullen maar weinig fabrieken een Real-Time Location System (RTLS) hebben opgezet, wat het essentieel maakt dat AMS’s hun eigen directe omgeving dynamisch in kaart brengen met behulp van SLAM”, legt Andrew Zignani, een analist op het gebied van locatietechnologie bij ABI Research, uit.
Ook bedrijven die al in een RTLS hebben geïnvesteerd, kunnen profijt halen uit SLAM. “Fabrieken die al een RTLS hebben uitgerold kunnen RTLS en SLAM combineren om waardevolle Internet of Things (IoT)-data te leveren aan een digitaal platform om processen te optimaliseren en fabrieken efficiënter te maken, wat leidt tot een snellere ROI.”
Het onderzoeksbureau wijst op de winst die de inzet van robots kan opleveren. Het gaat hierbij onder meer om substantiële kostenbesparingen op het gebied van arbeidskrachten en verzekeringen, evenals een verbeterde productiviteit. Om deze winst te kunnen realiseren zijn intelligente en eenvoudig herprogrammeerbare robots echter een vereiste.
Aangezien AMR’s aan deze behoefte voldoen, verwacht ABI Research een forse toename in het aantal verscheepte AMR’s. Deze vorm van robots zijn in 2027 naar verwachting goed voor 80% van alle verscheepte commerciële robots. Het onderzoeksbureau verwacht dan dat de meeste industriële robots in de komende decennia voorzien zullen worden van SLAM.
SLAM is een technologie die gebruik maakt van allerlei sensoren om de omgeving in beeld te brengen. De data die deze sensoren verzamelen worden geanalyseerd met behulp van algoritmes. Aangezien het om enorme hoeveelheden data gaat, moeten deze gegevens efficiënt en met een lage latentie worden verwerkt. ABI Research wijst erop dat verschillende bedrijven zoals Kudan en Accuware werken aan SLAM-algoritmes en partnerships zijn aangegaan met AMR-integrators om softwareoplossingen te ontwikkelen. Als voorbeeld noemt het onderzoeksbureau Pick-It van Intermodalics, een 3D-vision gebaseerde lokalisatieoplossing voor robots die hen in staat stelt objecten te identificeren en van een plank te pakken.
“De jaren ’20 van de twintigste eeuw gaan van start met drastische veranderingen in industriële omgevingen. AI, IoT, RTLS en connectiviteitstechnologieën zoals 5G hebben interactie met elkaar en vullen elkaar op complexe wijzen aan, en niet alle niveau’s van de roboticawaardeketen is hier klaar voor. Er liggen geweldige kansen in softwareontwikkeling die nog verkend moeten worden, waarvan SLAM een groot onderdeel is”, besluit Zignani.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: ABI Research