IJs is hot: de nieuwste smaken in een uitbundig assortiment

Leesduur: +/- 3 min.
IJs is hot en hoe! Niet alleen de lokale ondernemers zien brood in ijs, ook de wereldwijde ketens die hier in Nederland de nieuwste ijsconcepten openen hebben grootse plannen. Klanten maken in de ijssalon van nu kennis met een uitbundig assortiment.

IJs van nu mag anders en bijzonder zijn. Zoals een warm broodje ijs bijvoorbeeld dat bij een Rotterdamse ijssalon op de kaart staat. IJs kan al tussen een wafel, maar ook tussen een croissant, donut of ander banket. In smaak is alles mogelijk: klassiekers als chocolade, vanille en aardbei naast ijs met caramel, toffee, koffie, Cheese cake, carrotcake, combinaties met zoet en hartig en dan de toppings: met nootjes, stukjes cake, chocolade, snoepjes, vruchten. Het ijs van nu moet daar bovenop echt kwaliteit en veel smaak hebben en vol en romig zijn.

En waarom niet als cocktailijsje? Ja ook dat kan. Lidl heeft sinds kort een mojito, piña colada, cuba libre en strawberry daiquiri. Dan komt ook het bierijsje Radler van Bavaria in beeld. Vorig jaar introduceerde de bierbrouwer Radler Ice Lemon, nu is er Radler ijs met limoncello en Radler schepijs.

IJs van lokale melk en met fruit van de lokale teler kopen we ook graag bij de naburige zuivelboerderij. IJs is er bovendien van bijzondere melk, zoals roomijs gemaakt van melk van Jersey koeien. Holland Jersey Food Company, die ook yoghurt en kaas van de melk heeft, brengt het roomijs nu in de supermarkten van Dekamarkt en Dirk van den Broek. De melk komt van melkveebedrijven in Noord-Holland en Flevoland die de Jersey-koeien houden. De melk van deze koeien, die oorspronkelijk van het eiland Jersey in Zuid-Engeland komen, heeft van nature een hoger vet- en eiwitgehalte. De volle melk bevat gemiddeld 6,2 procent en de halfvolle melk 1,5 procent vet. Jersey-melk bevat tevens het A2-eiwit.

Voor bewuste ijsklant

De nieuwe generatie ijssalon heeft ook ijsjes voor de bewuste klant in de vitrine, zoals het vegan ijsje zonder melk of andere dierlijke producten. Het is een variant in opkomst, net als ijs met minder vet en suiker. In deze hoek hoort ook lactosevrij, gluten- en suikervrij en biologisch ijs met vers biologisch kwaliteitsfruit.

Koupe pakt het ook bewust aan. Het merk stelt dat haar ijs met wei-eiwitten en vezels bijna de helft minder calorieën bevat, 70 procent minder suiker en driemaal zoveel eiwit vergeleken met normaal ijs. Prima dus als traktatie na het sporten.

De frozen yoghurt klant kan terecht bij Yoghurt Barn, Frozz en Yogun Fruz, franchiseformules die het goed doen met een breed aanbod yoghurtijs.

Internationaal ijsoffensief

Dan het internationale ijsoffensief van Baskin-Robbins. De Amerikaanse formule opende in Hoog Catharijne Utrecht haar eerste ice cream bakery in Nederland. De keten, die dit concept wereldwijd gaat doorvoeren, wil op termijn in ons land tien tot vijftien ijswinkels openen. De nieuwe ijszaak brengt meer dan 30 smaken ijs en frozen desserts zoals ice cream bakery ijstaarten, milkshakes en freakshakes en meer zoets waaronder gebak, koekjes, brownies en drankjes.

Dat uitgebreide assortiment komt terug in het logo van Baskin-Robbins. Het cijfer ‘31’ laat zien dat de klant voor elke dag van de maand van een heerlijke smaak ijs kan genieten. Deze smaken kan hij proeven met de pink spoon. De formule lanceert iedere maand een nieuwe smaak en brengt ook nieuwe producten als crêpes, versgebakken Belgische wafels en churros.

Nederland: proeftuin met gretige ijseters

De Nederlander is in voor trends en staat met ruim 8 liter ijsconsumptie per persoon per jaar te boek als een gretige ijseter. Ons land blijkt hiermee een zeer geschikte proeftuin voor concepten als Baskin-Robbins. Het is de grootste ijsketen ter wereld met meer dan 7900 winkels in 53 landen waaronder meer dan 400 winkels in Europa. De formule heeft tegenwoordig in totaal meer dan 1300 ijssmaken en biedt op maat gemaakte ijsjes, bevroren drankjes en ijscoupes.

Baskin-Robbins heeft een zusje in zoet dat in ons land ook hard aan de weg timmert: Dunkin’ Donuts, de donutformule die hier nu ongeveer tien vestigingen heeft. Samen maken ze deel uit van Dunkin’ Brands International van Amba Daoud BV.

 

 

 

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond