L’Oréals digitale verpakkingsfabriek

Leesduur: +/- 2 min.
3D-printen wordt in steeds meer branches op nieuwe manieren ingezet. De toegankelijke technologie maakt korte iteraties mogelijk, maakt productieprocessen efficiënter en stimuleert innovatie. Onlangs werd door onderzoeksbureau IDC nog voorspeld dat 3D-printen in de maakindustrie in het komende jaar een vlucht gaat nemen door een stijging van 21,8% ten opzichte van vorig jaar. L'Oréal Paris zet 3D-printing onder andere in voor het maken van functionele onderdelen en prototypes.

Marktleider in beauty L’Oréal gebruikt 3D-printen voor het maken van functionele onderdelen, productie tooling en het maken van prototypes. Dit deelde Anne Debauge (Digital Director van het Packaging and Development Department) op Formnext, de internationaal leidende conferentie op het gebied van additive manufacuring.

De verpakkingsfabriek van het bedrijf moet non-stop kunnen blijven draaien. Een verpakking van een product gaat door een aantal (test)fases van schets tot definitief ontwerp. De laatste fase hierin is een 3D-geprint prototype. 20 jaar lang heeft L’Oréal de productie van deze laatste validatiefase uitbesteed. Momenteel wordt er intern gebruik gemaakt van 3D-printers van Ultimaker. Van de eerste schets tot een 3D-geprint testmodel heeft het bedrijf nu slechts twee dagen nodig, terwijl het er eerst vier waren. De introductie van 3D-printen leidde tot een kostenreductie van 79 procent van de onderdelenproductie.

Het gebruik van de printers strekt verder dan de prototypes van de verpakkingen. Door de aanwezigheid van 3D-printers op de werkvloer kunnen de medewerkers nu in een mum van tijd ook functionele onderdelen maken, zoals prototypes van mallen, controletools en reserveonderdelen. 3D-geprinte controletools zijn bijvoorbeeld de zeer precieze meetinstrumenten om de plaatsing van de labels op de producten te checken. De kwaliteit van de verpakkingen wordt zo gewaarborgd omdat deze instrumenten snel kunnen worden aangepast wanneer er een nieuw product wordt gemaakt.

Inhoud en beeld: Paul Heiden, SVP Product Management van Ultimaker

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond