Aerion en Lockheed Martin hebben aangekondigd samen 's werelds eerste supersonische zakenjet te ontwikkelen. Het toestel krijgt de naam Aerion AS2.
De komende twaalf maanden gaan de twee specialisten in supersonische technologie met elkaar het programma in elkaar zetten, inclusief de engineering, certificering en productie. ‘Deze samenwerking is de absolute sleutel tot het creëren van een supersonische renaissance’, aldus Aerion-CEO Rober M. Bass. ‘Als het gaat om supersonische kennis, zijn Lockheed Martin’s capaciteiten welbekebd en eigenlijk zelfs legendarisch. We delen nu samen een verbintenis voor de langetermijnontwikkeling van een efficiënt civiel supersonisch vliegtuig.’
‘We zijn blij dat we met Aerion mogen werken aan hun ontwikkeling van de nieuwe generatie, efficiënte supersonische jets die mogelijk een opstap gaan zijn naar baanbrekende toekomstige supersonische vliegtuigen’, zegt Orlando Carvalho, de vice-president van Lockheed Martin Aeronautics.
De partnerschap werd aangekondigd tegen het einde van een 2,5 jaar durende samenwerking tussen Aerion en Airbus. Tijdens deze fase werd het ontwerp van de vleugel en vliegtuigconstructies, systemenlayout en het “fly-by-wire” vluchtcontrolesysteem voltooid. ‘We zijn blij met Airbus’ bijdrage aan het programma’, zo wordt in een persbericht gesteld. ‘We hadden het project niet verder kunnen brengen zonder hen.’
Met Lockheed Martin gaat Aerion kijken naar de verdere ontwikkeling van de aërodynamica en het constructieve ontwerp terwijl ook wordt bekeken of er nog hogere snelheiden mogelijk zijn. Eerstgenoemde onderneming, bekend om hun ontwikkeling van toonaangevende supersonische gevechtsvliegtuigen, zet zich in voor de bevordering van de vooruitgang van nieuwe technologieën binnen civiele en commerciële toepassingen, precies daar waar de ‘AS2’ een plek moet krijgen.
Wat betreft de motor, snelheid en het vermogen van het vliegtuig is nog niet veel bekendgemaakt door de twee partijen. Wel is er al een order geplaatst voor 20 toestellen. Het eerste toestel moet naar verwachting in 2023 de lucht in gaan en de certificering moet in 2025 op orde zijn. Volgens Lockheed gaat het hele project zo’n 40 banen opleveren.
Aerion en Lockheed zijn zeker niet de eerste bedrijven die zich bezighouden met de ontwikkeling van supersonische vliegtuigen. Zo trok Boom Supersonic afgelopen zomer veel aandacht tijdens de Paris Air Show met een schaalmodel van haar supersonische vliegtuig. Het bedrijf wist al 76 vliegtuigen te verkopen, zonder dat er een prototype is gemaakt.
Door: Kelly Bakker
Bron: Aerion