Airbus Defence and Space heeft vorige week de eerste geproduceerde Zephyr S HAPS vliegtuigsatellieten getoond. Dit gebeurde tijdens een vliegtuigshow in Farnborough. De Zephyr is de eerste onbemande vliegtuigsatteliet ter wereld.
Tijdens de presentatie van de eerste productie van de veelbelovende vliegtuigsatelliet maakte Airbus ook bekend een productiefaciliteit te openen voor de Zephyr. Dit is een belangrijke stap in het door Airbus intensief ingezette Zephyr-programma.
Zephyr is ’s werelds toonaangevende, zonne-elektrische, stratosferische Unmanned Aerial Vehicle (UAV). Het maakt gebruik van de zonnestralen die uitsluitend op zonne-energie werken, en opereert boven het conventionele luchtverkeer; het vult daarmee een capaciteitstekort van satellieten, UAV’s en bemande vliegtuigen om betaalbare en aanhoudende lokale satellietachtige diensten te bieden.
Vernoemd naar wijlen Chris Kelleher, de uitvinder van Zephyr, maakt de opening van productiefaciliteiten deel uit van een belangrijke focus van Airbus op het Zephyr-programma. De Kelleher-faciliteit vertegenwoordigt de eerste seriële HAPS-assemblagelijn wereldwijd.
“Vandaag vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal in het Zephyr-programma. De faciliteit is de thuisbasis van ’s werelds leidende Pseudo-satelliet en zal een showcaselocatie zijn, gekoppeld aan onze operationele vliegbases over de hele wereld. Het Zephyr S-vliegtuig heeft aantoonbaar jaren voorsprong op elk ander vergelijkbaar systeem en ik ben meer dan trots op het Airbus-team vanwege hun ongeëvenaarde succes. Vandaag hebben we een nieuwe toekomst voor stratosferische vlucht gecreëerd “, zei Dirk Hoke, Chief Executive Officer van Defence and Space.
Deze mijlpaal in het programma komt omdat het Zephyr-vliegtuig momenteel vliegt nadat het een paar dagen geleden vertrok naar zijn eerste vlucht uit Arizona, VS. Deze vlucht wordt ondersteund door zowel de Britse als de Amerikaanse regering en weerspiegelt de positie van het Britse Ministerie van Defensie als de eerste klant voor dit innovatieve en potentieel spelveranderende vermogen.
De eerste vlucht van de Zephyr S is bedoeld om de vliegtuigcapaciteiten te bewijzen en te demonstreren, met een datum voor de landing die moet worden bevestigd zodra de technische doelstellingen zijn bereikt. Tot vandaag heeft het Zephyr-vliegtuig bijna 1.000 uren aan vlieguren geregistreerd.
Sophie Thomas, hoofd van het Zephyr-programma bij Airbus, voegt toe: “Ten eerste wil ik Defence Equipment & Support, de inkoopafdeling van het Britse ministerie van Defensie, bedanken voor hun voortdurende steun aan het Zephyr-programma. Zephyr biedt nieuwe mogelijkheden voor zien, voelen en verbinden voor zowel militaire als commerciële klanten. Zephyr biedt het potentieel voor een revolutie in rampenbeheer, inclusief het bewaken van de verspreiding van bosbranden of olielozingen. Het biedt permanente bewaking, volgt het veranderende omgevingslandschap van de wereld en biedt communicatie naar de meest onverbonden delen van de wereld. “
In de toekomst vliegt Airbus met Zephyr S vanaf hun nieuwe exploitatiesite op het vliegveld Wyndham in West-Australië. Dit is gekozen als de eerste lanceer- en herstellocatie voor de Zephyr UAV, voornamelijk vanwege het grotendeels onbeperkte luchtruim en betrouwbaar weer. De site is operationeel vanaf september 2018.
Bron: Airbus