Aebi Schmidt Group demonstreerde onlangs aan een groep klanten zijn autonome sneeuwschuivers. De autonome voertuigen zijn bedoeld voor gebruik op vliegvelden. Zij helpen hier niet alleen bij het realiseren van een kostenbesparing, maar ook bij het terugdringen van CO2-emissies en vergroten van zowel de efficiëntie, veiligheid, werkomstandigheden en flexibiliteit.
Sneeuw kan op start- en landingsbanen voor veel problemen zorgen. Het sneeuwvrij maken van luchthavens is dan ook een cruciale taak, die nauwkeurig moet gebeuren. Aebi Schmidt is in 2017 van start gegaan met de ontwikkeling van autonome sneeuwschuivers. De machines zijn gericht op inzet op luchthavens. Zij kunnen hier samen en zonder tussenkomst van de mens start- en landingsbanen sneeuwvrij maken.
Individuele elementen van het systeem en het systeem als geheel zijn de afgelopen vier jaar door Aebi Schmidt getest. Het bedrijf werkte hierbij samen met een reeks partners, waaronder Volvo Group-dochter CPAC Systems en Mercedes-Benz innovatie-incubator Lab1886. Op basis hiervan is het systeem doorontwikkeld, waarna het nu klaar is voor toepassing in de praktijk.
Het systeem werkt met behulp van een editor, waarmee gebruikers routes kunnen opnemen en aanpassen. Voor locatiebepaling maken de voertuigen gebruik van de standaarden RTK of NTRIP, die een nauwkeurigheid van 2 tot 3 centimeter mogelijk maken. Via de editor kunnen gebruikers ook specifieke segmenten van routes aanpassen of toevoegen. Ook kunnen zij exact opgeven in welke stand de sneeuwruimers moeten opereren. Denk hierbij aan het gebruik van een sneeuwploeg, borstel of blazer.
De voertuigen zijn voorzien van rijhulpassistentie, die zowel voor autonoom als semi-autonoom gebruik kan worden ingezet. Zo rapporteert het systeem eventuele afwijkingen in de route die een voertuig aflegt ten opzichte van de geprogrammeerde route of het voertuig dat wordt gevolgd. Zo weten beheerders zeker dat er voldoende overlap is in de banen van de sneeuwschuivers en sneeuw adequaat wordt verwijderd. Bij semi-autonoom gebruik kan een menselijke bestuurders de informatie gebruiken voor het corrigeren van de sneeuwschuiver.
De oplossing van Aebi Schmidt is niet als standaard oplossing beschikbaar, maar wordt altijd toegespitst op de specifieke klant. De fabrikant stelt dat de oplossing zo altijd kan worden geoptimaliseerd voor de specifieke situatie van de klant. Ook kan de klant zelf de mate van autonomiteit bepalen, waarbij het ook een combinatie van autonome, semi-autonome en niet-autonome elementen mogelijk is.
Aebi Schmidt levert zelf ook traditionele sneeuwschuivers, zowel voor gebruik op luchthavens als de openbare weg. Het gaat hierbij onder meer om voertuigen van Mercedes-Benz en MAN. Het autonome systeem dat Aebi Schmidt heeft ontwikkeld is niet alleen geschikt voor de eigen voertuigen van het bedrijf, maar ook voor die van andere merken.
Auteur: Wouter Hoeffnagel