maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 01 augustus 2017

Boeing gaat 3D-onderdelen gebruiken voor passagiersvliegtuigen

De stap is gezet: Boeing gaat als eerste vliegtuigmaatschappij 3D-onderdelen gebruiken voor haar passagiersvliegtuigen. De componenten zullen gemaakt worden door het Scandinavische bedrijf Norsk Titanium AS.

“We zijn trots dat we deze historische stap kunnen zetten met een grote aerospace vernieuwer zoals Boeing”, aldus Warren M. Boley van Norsk Titanium. FAA heeft het ontwerp dat het bedrijf samen met Boeing maakte voor vier 787 titanium onderdelen inmiddels gecertificeerd.  “Ons team zal er alles aan blijven doen om ons portfolio componenten voor Boeing die voldoen aan de specifieke certificatie-eisen uit te breiden.”

RPD

Norsk Titanium gebruikt voor het 3D-printen van de componenten haar gepatenteerde Rapid Plasma Deposition methode (RPD™). Volgens de ontwikkelaar is dit de ultieme technologie in additive manufacturing. Titanium draad wordt gesmolten in een wolk van argongas en nauwkeurig en snel opgebouwd in lagen tot een bijna geperfectioneerde vorm (80% compleet) dat weinig nabewerking vereist. 

Met de 3D-geprinte titanium onderdelen zou de prijs van een Boeing 787 Dreamliner twee tot drie miljoen euro goedkoper kunnen worden. Voor dit model is meer titanium nodig dan voor andere modellen vanwege de carbon romp en vleugels en met 3D-printen gaan de productiekosten omlaag. Norsk verwacht dat de FAA de materiaaleigenschappen en het productieproces voor de geprinte onderdelen later dit jaar zal goedkeuren. Dat geeft het bedrijf de mogelijkheid om duizenden andere onderdelen voor de Dreamliner de printen zonder dat elke component afzonderlijk goedkeuring nodig heeft. 

Innovatie

Boeing bouwt zo’n 144 Dreamliners per jaar. Volgens de luchtvaartgigant zijn de titanium onderdelen van Norsk de eerste geprinte structuurcomponenten die zo ontworpen zijn dat ze de druk van het vliegtuigframe tijdens de vlucht aankunnen. De printtechniek van Norsk Titanium is bovendien een stuk minder vervuilend is en kost minder energie. “De Boeing 787 wordt al sinds het begin gekenmerkt door innovatie en efficiëntie”, aldus Boeing. “We zoeken altijd naar de nieuwste technologieën om kosten naar beneden te krijgen en onze klanten het beste te bieden. De mogelijkheden die Norsk Titanium heeft met RPD™ passen hier op een nieuwe en creatieve manier bij.”  

De RPD™ componenten voor de Dreamliner worden tentoongesteld tijdens de Internationale vliegshow in Parijs, Le Bourget.  Deze is van 19 tot 25 juni. 

 

Door: Kelly Bakker

Bron foto’s: Norsk Titanium

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven