maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 01 augustus 2017

Cockpit-robot maakt eerste succesvolle ‘vlucht’

Nu de ontwikkelingen op het gebied van robotisering zich in snel tempo opvolgen, kon het eigenlijk niet uitblijven; een robot in de cockpit van een vliegtuig. Het Amerikaanse DARPA/Aurora heeft er een ontwikkeld en nu ook succesvol getest in een Boeing 737.

Robotarm ALIAS slaagde er onlangs in om tijdens een simulatievlucht een Boeing veilig aan de grond te zetten.

De robot is gebouwd door Aurora Flight Science als onderdeel van DARPA’s zogenoemde ‘Aircrew Labor In-Cockpit Automation System’ (ALIAS) programma. Het aan de grond zetten van het vliegtuig was een van de manoeuvres die het systeem moet gaan uitvoeren. Uiteindelijk zal de ALIAS een automatische co-piloot worden die snel en goedkoop geïnstalleerd kan worden in bestaande vliegtuigen.

Geavanceerd

De arm, die de simulator dus met één hand bedient, lijkt een ondoordachte vervanging van een menselijke piloot. Maar volgens de makers is niks minder waar. ALIAS is een geavanceerd systeem dat zich serieus richt op het ‘probleem’ van de toenemende complexiteit van moderne vliegtuigen. Geautomatiseerde systemen kunnen piloten hierin trainen en assisteren bij de vlucht. Maar de meeste systemen vereisen een compleet herontwerp van vliegtuigen om ingepast te kunnen worden. ALIAS heeft daar niet mee te maken; het is ontworpen als een mechanisch pakket dat snel en voordelig in veel verschillende vliegtuigen geïnstalleerd kan worden. Eenmaal geïnstalleerd, is de ALIAS in staat om een vliegtuig te analyseren en zichzelf aan te passen aan de betreffende bediening.

Status volgen

Het ALIAS systeem bevat, naast de robotarm, nog een aantal andere belangrijke componenten, waaronder een user interface in de vorm van een tablet, camera’s, robotbediening, spraakherkenning en machine learning. Naast de bediening van het vliegtuig, worden alternatieve versies van de robot ook ingezet om de piloot te voorzien van informatie over de status van het vliegtuig.

“Met de succesvolle demonstratie in verschillende vliegtuigen, heeft ALIAS laten zien dat het beschikt over een verscheidenheid aan automatische vluchtcapaciteiten”, aldud John Wissler, vice president van de R&D afdeling van Aurora. “Wij durven wel te stellen dat we een geautomatiseerd systeem hebben ontwikkeld dat in de nabije toekomst een verschil gaat maken in de werkdruk van de cabinecrew.”

Verdeling van taken

Het is de bedoeling dat ALIAS in de toekomst ingezet gaat worden als co-piloot zodat de andere piloten zich kunnen richten op ‘menselijke’ taken zoals bijvoorbeeld de planning van de vlucht. De robot houdt zich ondertussen bezig met geautomatiseerde taken zoals het in de gaten houden van de monitoren. Ook moet ALIAS voorkomen dat piloten afgeleid raken tijdens noodsituaties.

Het zal echter nog wel even duren voor we de robot daadwerkelijk terug zien in de cockpit.

Bekijk hieronder de video van de simulatievlucht:

Door: Kelly Bakker

Bron: Aurora

Deel dit artikel

Meer nieuws

ONWARD Medical tekent licentie met CEA-Cinatec voor ontwikkeling van brein-computerinterface WIMAGINE

(productnews)
Onward Medical gaat een exclusieve licentie aan met CEA voor het ontwikkelen en commercialiseren van WIMAGINE BCI...
Onward Medical gaat een exclusieve licentie aan met CEA voor het ontwikkelen en commercialiseren van WIMAGINE BCI brein-computerinterface (BCI). Het bedrijf wil deze BCI combineren met zijn ONWARD ARC-IM therapie,...
Medisch & Zorg / 30-10-2024
Lees meer

Gesmolten-zout-reactor van Thorizon geselecteerd door European SMR Alliance

(productnews)
Negen projecten zijn door de European Industrial Alliance on SMRs, dat zich richt op kleine modulaire reactors (SMR),...
Negen projecten zijn door de European Industrial Alliance on SMRs, dat zich richt op kleine modulaire reactors (SMR), geselecteerd voor zijn Projects Working Groups (PWG’s). Een van de geselecteerde projecten...
Energie / 29-10-2024
Lees meer

Jaarlijks 25.000 ton minder CO2-uitstoot door bouw elektrische indampinstallatie

(productnews)
Met de bouw van een nieuwe energiezuinige elektrische indampinstallatie voor natronloogproductie, kan de CO₂-uitstoot in...
Met de bouw van een nieuwe energiezuinige elektrische indampinstallatie voor natronloogproductie, kan de CO₂-uitstoot in de chemieproductie in Delfzijl tot 25.000 ton per jaar worden verminderd. Energiepartner Adven start bij...
Algemeen / 28-10-2024
Lees meer

Meerdere oppervlaktestructuren en kleurovergangen 3D-printen zonder materiaal wisselen

(productnews)
Een nieuwe 3D-printtechniek maakt het mogelijk oppervlaktestructuren en kleurovergangen met een hoge resolutie te printen....
Een nieuwe 3D-printtechniek maakt het mogelijk oppervlaktestructuren en kleurovergangen met een hoge resolutie te printen. Hierbij hoeft slechts één materiaal gebruikt te worden. De techniek is ontwikkeld door onderzoekers van...
High tech / 28-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven