maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 20 juli 2018

'Comfortrobot' KLM komt naar Schiphol

KLM heeft onlangs met veel trots een nieuw snufje gepresenteerd: de vliegveldrobot Care-E. De behulpzame robot wordt deze zomer getest op Amerikaanse luchthavens en komt daarna naar Schiphol. Zij het in kleine aantallen.

De robot is ontwikkeld om het reizigers nog comfortaber te maken gedurende hun tijd op Schiphol. De Care-E draagt tassen, brengt passagiers naar de gate, zorgt dat ze er op tijd zijn en geeft ook eventuele gate- of tijdwijzigingen door. De vliegveldrobot wordt deze zomer getest op San Francisco International Airport en op John F. Kennedy International Airport in New York. Het is de bedoeling dat de robot daarna ook op Schiphol zijn kunsten zal vertonen, maar wanneer dat gaat gebeuren is nog onduidelijk.

Dat heeft vooral te maken met het feit dat er op dit moment nog maar een exemplaar van de robot is. “Het is nog maar een concept”, benadrukt de woordvoerder van de nationale luchtvaartmaatschappij tegenover AD.nl. De Care-E ziet er uit als een kleine blauwe trolley met een liggend gedeelte en de voorkant die wat rechterop staat en het interface bevat dat communiceert met passagiers.

Innovaties

Met de vliegveldrobot hoopt KLM aan te tonen dat het hard werkt aan innovaties die met name specifiek bedoeld zijn om het reiscomfort van reizigers te vergroten. Het is dan ook niet de eerste robot waar KLM mee op de proppen komt. De eerste robot heette Spencer. Deze werd in 2016 getest en was mede ontwikkeld door de vakgroep Human Media Interaction van professor Vanessa Evers van de Universiteit Twente. Zij zegt tegen AD.nl: “Aan deze nieuwe robot hebben we allerlei nieuwe functionaliteiten toegevoegd, zo kan hij je koffer dragen en je ticket scannen.” Een ander verschil is dat de robot dit keer niet in Nederland, maar in Amerika is ontwikkeld. En niet onbelangrijk, de nieuwste variant is veel kleiner en heeft bovendien een modernere look gekregen. 

Na de eerste tests in Amerika gaat Care-E op tournee langs verschillende luchthavens wereldwijd. “Hij komt dan zeker ook naar Schiphol”, laat de woordvoerder van KLM weten, om er meteen aan toe te voegen: ,”Verwacht niet meteen dat er dan duizend robots van rondrijden. We hebben er echt maar eentje van.”

Het kan nog lange tijd duren voordat de Care-E in grote getalen op vliegvelden rondrijden. 
 

Door: Kelly Bakker

Bron + foto: AD.nl/KLM YouTube

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven