Er wordt door veel luchtvaartmaatschappijen al een tijdje over nagedacht: hoe kunnen we het vliegen nog efficiënter maken? Oftewel; hoe kunnen we nog meer mensen in een vliegtuig kwijt? De dichtstbijzijnde oplossing lijkt te liggen in het staand vliegen. De Italiaanse fabrikant Aviointeriors is de eerste die een staande variant heeft ontworpen en geproduceerd. Wat zijn de reacties hierop?
Afgelopen week verschenen in verschillende media het bericht dat we ons op kunnen gaan maken voor een staande vliegreis. Aviointeriors, een Italiaans bedrijf, heeft de eerste echte staande vliegtuigstoel ontworpen én op de markt gebracht. Er lijkt onder verschillende vliegtuigmaatschappijen wel interesse voor te zijn, al is er nog niet daadwerkelijk een stoel verkocht.
Steeds meer maatschappijen zijn op zoek naar mogelijkheden om vliegen goedkoper te maken voor passagiers. Een van de weinige manieren waarop dat kan, is ervoor te zorgen dat er meer mensen in een vliegtuig kunnen. Met staande vliegtuigstoelen blijft er vanzelfsprekend meer ruimte (zo’n 20% meer) over om extra passagiers kwijt te kunnen. Airbus was in 2003 al bezig met het idee van staand vliegen, terwijl Ryanair er in 2010 serieus over sprak.
De stoel van Aviointeriors, de Skyrider 2.0, werd eerder deze maand tijdens een beurs in Hamburg gepresenteerd. De gele stoelen (volgens kenners niet geheel toevallig de kleur van Ryanair) staan zo ver rechtop dat passagiers als het ware op de grond staan. De stoelen wegen een stuk minder dan normale vliegtuigstoelen, wat eveneens de maximale bezetting van een vliegtuig ten goede komt.
Het ontwerp is gebaseerd op een door ruiters gebruikt paardenzadel en dat is volgens een topman van Aviointeriors geen toeval. Hij stelt dat cowboys ‘acht uur per dag comfortabel in het zadel’ zitten. Nou is de stoel niet ontworpen om lang op te zitten/tegenaan te leunen. Het gaat om korte vluchten. Het grootste voordeel voor de passagiers is dat de prijzen van vliegtickets nog verder omlaag kunnen als meer mensen aan boord kunnen worden gehaald. Ryanair gaf een paar jaar geleden aan dat tickets met staand vliegen zo goedkoop als 6 euro kunnen worden.
Het bedrijf Aviointeriors heeft zelf goede hoop dat de stoelen worden verkocht aan vliegmaatschappijen, maar zegt ook dat het nog wel even kan duren. Er is op dit moment nog geen stoel verkocht. Deskundigen stellen dat de toename van passagiers op hetzelfde vloeroppervlak mogelijk een probleem gaat vormen voor de snelheid van evacuaties. Ook stippen zij aan dat het maar de vraag is of de veiligheid van passagiers niet in het geding is.
Voorlopig heeft geen enkele luchtvaartmaatschappij aangekondigd de Skyrider in de nabije toekomst te zullen gebruiken.
De reacties van consumenten zijn op z’n zachtst gezegd niet mals. Het is duidelijk dat veel passagiers dit niet zien zitten. Zo vraagt iemand zich af hoe het moet met hele kleine of lange mensen, mensen die minder mobiel zijn, kinderen, oudere mensen. “Mensen hebben niet allemaal dezelfde afmetingen.” Een ander persoon stelt dat dit idee überhaupt niet haalbaar is omdat vliegtuigen een bepaald aantal uitgangen moet hebben voor het geval passagiers geëvacueerd moeten worden. Weer een ander ziet niet zoveel problemen. “We staan ook wel eens een uur of langer in een volle trein. Dan is dit voor een korte vlucht toch ook niet zo erg?”
Overigens zijn er de laatste jaren verschillende voorstellen gedaan en patenten aangevraagd door vliegtuigmaatschappijen voor ontwerpen van vliegtuigstoelen die meer passagiers in een vliegtuig moeten kunnen plaatsen. Zo bedacht Airbus stoelen die boven elkaar gestapeld zijn, kwam Boeing met een stoel waarin je naar voren tegen een kussen kunt leunen en slapen en opperde Zodiac Seats Frans het idee om stoelen om en om naar elkaar te richten (oogcontact vermijden wordt daardoor moeilijker). Airbus is ook degene die een compleet nieuw vliegtuigontwerp aandroeg waarbij passagiers in een kring komen te zitten.
Door: Kelly BakkerBron: AD.nl/Facebook
Foto: European Patent Office