De Zwitserse start-up Destinus is geselecteerd door het Spaanse ministerie van Wetenschap voor een strategisch initiatief. Als onderdeel van dit initiatief krijgt Destinus subsidie voor de ontwikkeling van en onderzoek naar een supersonisch vliegtuig op basis van waterstof.
Destinus werkt al jaren aan een passagiersvliegtuig op waterstof. Het vliegtuig moet met supersonische snelheden kunnen vliegen. Een vlucht van Europa naar Australië moet hierdoor in slechts vier kunnen worden volbracht.
Het vliegtuig dat de start-up ontwikkeld is volledig aangedreven met waterstof. Het is geschikt voor zowel passagiers- als vrachtvluchten. Het vliegtuig moet geschikt zijn voor conventionele luchthavens, wat de omarming moet vereenvoudigen. Daarnaast belooft Destinus een geringe geluidsproductie, wat de overlast die omwonenden van luchthavens ervaren kan terugdringen.
Destinus wil zijn vliegtuigen op een hoogte van meer dan 30km laten vliegen. Zij bereiken hierbij een snelheid van mach 5. Door de grote hoogte kan het vliegtuig tijdens het laatste deel van zijn vlucht ‘zweven’. Het beweegt hierdoor voort, zonder data hiervoor brandstof nodig is.
De start-up wijst onder meer op het milieuvriendelijke karakter van waterstof als brandstof. Zo is waterstof afkomstig uit water, waarbij elektrolyse waterstof en zuurstof van elkaar scheidt. Bij de verbranding van waterstof zijn de belangrijkste bijproducten warmte en water. Ook wijst Destinus op de snel dalende productiekosten van waterstof, wat de brandstof steeds aantrekkelijker maakt.
De Zwitserse start-up is door het Spaanse ministerie van Wetenschap geselecteerd voor deelname aan een strategisch initiatief. Dit initiatief maakt onderdeel uit van het Plan de Tecnologías Aeronáuticas (PTA) van het ministerie.
Als onderdeel van dit initiatief krijgt Destinus subsidie toegewezen voor zowel ontwikkeling als onderzoek. In totaal krijgt de start-up 15 miljoen euro aan subsidie toegewezen. Zo stelt het ministerie geld beschikbaar voor de ontwikkeling van een testfaciliteit voor luchtgedreven waterstofmotoren in de omgeving van Madrid. Destinus is betrokken bij het ontwerp en ontwikkeling van deze locatie.
Ook stelt het ministerie subsidie beschikbaar voor onderzoek naar aandrijving op basis van vloeibare waterstof. Centraal hierbij staat het testen van innovatie aandrijvingen voor toekomstige supersonische vliegtuigen.
Met behulp van dit geld wil Destinus een zogeheten ‘H2 post-combustor jet engine’ testen. Ook wil het zijn waterstof-gebaseerde aandrijftechnologie verder onderzoeken. “We zijn verheugd dat we deze subsidies hebben gekregen, vooral omdat ze een duidelijk teken zijn dat Destinus op één lijn ligt met de strategische koersen van Spanje en Europa voor het bevorderen van waterstofvluchten”, zegt Davide Bonetti, VP Business Development en Products voor Destinus.
“Voor deeptech-bedrijven zoals wij is toegang tot deze EU-herstelfondsen van essentieel belang om geavanceerd onderzoek uit te voeren en de innovatie te versnellen die nodig is om op wereldschaal concurrerend te zijn. Met deze subsidies zullen op waterstof gebaseerde oplossingen voor luchtvaartmobiliteit een stap dichter bij een realiteit.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: rony michaud via Pixabay