Drones vormen in de lucht een groter gevaar voor vliegtuigen dan vogels. Dat blijkt uit onderzoek van Alliance for System Safety van UAS through Research Excellence (ASSURE).
Uit dat onderzoek blijkt dat botsingen tussen drones meer structurele schade veroorzaken dan botsingen met vogels van hetzelfde gewicht als de drone. Een team van onderzoekers van vier verschillende universiteten gebruikten computers om botsing te simuleren. Daarvoor werden verschillende formaten drones gebruikt van tussen de 1,2 en 3,6 kilo. Er werden gewone passagiers- en kleinere zakelijke vliegtuigen gebruikt. Kiran D’Souza, assistent professor mechanical en aerospace engineering in Ohio, had de leiding over een deel van het onderzoek met betrekking tot de vliegtuigmotoren. “Zelfs kleine onbemande systemen kunnen behoorlijke schade toebrengen aan motoren.”
Het aantal meldingen waarbij er bijna een botsing heeft plaatsgevonden tussen een drone en een vliegtuig is toegenomen. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit, Federal Aviation Administration (FAA), krijgt meer dan 250 meldingen per maand van drones die een mogelijke bedreiging vormen voor vliegtuigen, bijvoorbeeld omdat ze te dicht bij vliegvelden vliegen. De onderzoekers van het onderzoek zeggen dat normen voor de productie van vliegtuigen ontworpen voor vogelaanvaringen niet geschikt zijn om te garanderen dat vliegtuigen botsingen met drones kunnen weerstaan. De FAA hoopt dat drone-bouwers in de toekomst meer mee gaan denken over technologieën die ervoor moeten zorgen dat drones vliegtuigen op tijd detecteren en vermijden.
Drones zijn, anders dan vogels natuurlijk, die voor een groot deel uit water bestaan, gemaakt van robuust materiaal. Uit de tests van het onderzoekteam kwam naar voren dat de harde delen van de drones, zoals de motor en batterij, de meeste schade toebrengen aan vliegtuigen en hun motoren. De simulatie wijzen uit dat de meeste schade wordt toegebracht tijdens het stijgen wanneer de motor op de hoogste snelheid is. De mate van schade is daarnaast ook nog eens afhankelijk van waar in de motor de impact plaatsheeft.
De onderzoekers komen dan dus ook tot de conclusie dat producten van drones zogeheten waarnemen en ontwijken of geo-fencing mogelijkheden moeten toepassen om eventuele botsingen met vliegtuigen te voorkomen. Dat is belangrijk, omdat er steeds meer drones in omloop zijn. Zo schat de FAA dat er dit jaar 2,3 miljoen drones worden gekocht voor recreatief gebruikt en dat dit aantal alleen maar zal stijgen. Veel andere drones worden gebruikt voor commerciële doeleinden zoals nieuwsfotografie en de inspectie van pijpleidingen en mobiele torens. Er zullen er in de toekomst nog meer onderzoeken gedaan worden, waarbij onder meer motorfabrikanten en helilkopters worden betrokken.
Door: Kelly Bakker
Bron: ASSURE/Aandrijven en besturen