Een vliegtuig op waterstof van Nederlandse makelij. Dat is waaraan het bedrijf Fokker Next Gen werkt. Met behulp van het vliegtuig wil het bedrijf passagiers op CO2-neutrale wijze kunnen vervoeren door Europa.
Het bedrijf wil in 2035 zijn vliegtuig op waterstof op de markt brengen. Het ontwerp van dit vliegtuig is gebaseerd op de Fokker 100. Het vliegtuig moet vluchten tot 2.500 kilometer mogelijk maken op waterstof. Dit betekent in de praktijk dat alle bestemmingen binnen Europa op een CO2-neutrale wijze bereikbaar zijn.
Directeur Juriaan Kellermann wijst in gesprek met het Nederlands Dagblad op het momentum voor CO2-neutraal vliegen dat momenteel bestaat. “De kansen waren niet eerder zo groot”, aldus de directeur.
Het gaat om een ambitieus plan, waarvoor veel geld nodig. Zo verwacht Kellermann in totaal miljarden euro’s te moeten ophalen bij investeerders. Hiermee wil Fokker Next Gen zijn watervliegtuig realiteit maken en een productielijn opzetten voor de productie van 150 toestellen op jaarbasis.
Het bedrijf haalde tot nu toe 27,5 miljoen euro aan subsidies op in zowel de EU als Nederland. Zo haalde het vorig jaar een Europese subsidie binnen. Met behulp hiervan werkt Fokker Next Gen samen met fabrikant van vliegtuigmotoren Rolls-Royce aan een vliegtuigmotor die kan draaien op waterstof.
Ook ontving het bedrijf vorig jaar een subsidie uit het Nationaal Groeifonds. Dit geld zet Fokker Next Gen in om samen met onder meer Fokker Services en Rolls-Royce een Fokker 100 om te bouwen voor waterstof.
Kellermann wijst tegenover het Nederlands Dagblad op het belang van dergelijke subsidies. Deze zijn volgens hem nodig om grote investeerders over de streep te trekken; zonder subsidies en bewijs dat vliegen op waterstof haalbaar is willen zij niet snel instappen.
Fokker Next Gen wil de waterstof-gebaseerde Fokker in Nederland gaan produceren. Kellermann wijst hierbij op de grote investeringen in waterstof vanuit Nederland, onder meer in Rotterdam en Groningen. Op de lange termijn sluit Kellermann niet uit dat de assemblage ook in een ander land gaat plaatsvinden.
Momenteel werkt het bedrijf aan een eerste exemplaar van de omgebouwde Fokker 100. Deze moet in 2027 voor het eerst het luchtruim kiezen. Dit initiële ontwerp werkt het bedrijf vervolgens verder uit met Rolls-Royce en Fokker Services. Zowel Fokker Next Gen, Fokker Services als Fokker Techniek zijn onderdeel van Panta Holdings van investeerder Jaap Rosen Jacobson.
De Fokker 100 waaraan wordt gewerkt moet overigens niet alleen op waterstof kunnen vliegen, maar ook op kerosine en zogeheten Sustainable Aviation Fuel, een duurzame vliegtuigbrandstof op basis van afval en reststoffen. In het ontwerp staan naast duurzaamheid ook een verminderde geluidsproductie en verhoogde efficiëntie evenals duurzame productie, onderhoud en uiteindelijk recycling centraal.
Fokker Next Gen is niet de enige partij die werkt aan een nieuw ontwerp op basis van Fokker 100. Ook Rekkof – inmiddels Netherlands Aircraft Company – werkt aan een dergelijk ontwerp. De nadruk hierbij ligt op een energiezuinig ontwerp, met als doel het terugdringen van het verbruik van het vliegtuig. Het ministerie van Economische Zaken stelde een subsidie van twintig miljoen euro beschikbaar. Een prototype had al in 2013 klaar moeten zijn, maar liep vertraging op. Vervolgens moest de vernieuwde Fokker – de 130NG – vanaf 2020 het luchtruim kiezen. Ook deze deadline is echter niet gehaald. Net als Fokker Next Gen, Fokker Services en Fokker Techniek is ook Netherlands Aircraft Company in handen van investeerder Jaap Rosen Jacobson.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Free-Photos via Pixabay