KLM heeft plannen aangekondigd om circulair te gaan 3D printen met PET filament dat gemaakt wordt van plastic waterflesjes die in het vliegtuig gebruikt zijn. Dat schrijft 3D Print Magazine naar aanleiding van een presentatie van de luchtvaartmaatschappij op RapidPro.
Voor het circulair 3D printen gaat KLM samenwerken met KLM Catering, de bestaande recyclingpartners en de Amsterdamse start-up Reflow. Er worden momenteel al onderzoeken en testen gedaan om een gesloten kringloop op te zetten.
De plannen werden bekendgemaakt tijdens een presentatie van Arlette van der Veer op RapidPro, zo schrijft 3D Print Magazine. Deze dame is Innovation Manager – Aeronautical Engineer bij het KLM Transformatie. Dit onderdeel van de luchtvaartmaatschappij is bezig met de uitrol van het 3D printen van tooling voor het onderhouden van de vliegtuigen. Binnen dat kader worden nu ook de mogelijkheden voor het recyclen van plastic afval uit vliegtuigen tot filament onderzocht.
“We gebruiken veel plastic in de vliegtuigen dat uiteindelijk afval wordt”, zo citeert 3D Print Magazine Van der Veer’s presentatie. “Dat gaat naar de afvalverzamelaar voor recycling of verbranden. Samen met KLM Catering hebben we gekeken naar een constant schone afvalstroom en zijn uitgekomen bij PET. Daarmee kun je 3D printen.” Het PET afval is afkomstig van de waterflesjes die de passagiers gebruiken. Deze worden verzameld en gescheiden en daarna omgevormd tot PET flakes.
Reflow Filament
Reflow Filament, een bedrijf uit Amsterdam, gaat de PET flakes verwerken tot filament voor de Ultimaker 3D printers waar de onderhoudsafdeling van KLM mee print. Het materiaal is volgens Van der Veer sterk genoeg voor een groot aantal tools die niet belast worden. De engineers van Reflow Filament, dat een paar jaar geleden werd opgericht, hebben een technologie ontwikkeld die niet alleen kosteneffectief is maar ook geen afbreuk doet aan de kwaliteit van het filament. Een deel van het filament dat KLM nodig heeft, zou van gerecycled materiaal gemaakt kunnen worden. De vliegtuigmaatschappij verwacht dat de kosten van het gerecycled filament zelfs lager zijn dan virgin materiaal, omdat gebruik wordt gemaakt van de al bestaande afvalverzameling en -verwerking, aldus 3D Print Magazine.
KLM doet momenteel nog onderzoek naar het printen met gerecycled filament maar het heeft de ambitie om in de toekomst naast PET nog hoogwaardigere kwaliteit filamenten te maken. Naar eigen zeggen is het de eerste luchtvaartmaatschappij die een circulaire visie op plastic uit het vliegtuig in de praktijk brengt.
Bron: 3D Print Magazine.