maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 21 maart 2023

Lancering van 3D-geprinte raket Terran 1 door problemen uitgesteld

De lancering van een 3D-geprinte raket is afgelopen week op het laatste moment afgeblazen. Door diverse problemen kon de lancering van de Terran 1-raket van Relativity Space geen doorgang vinden.

De Terran-1 is een raket die voor 85% bestaat uit 3D-geprinte onderdelen. De verschillende trappen van de raket zijn in februari op elkaar geplaatst als test. De lancering van de raket stond eigenlijk al voor 8 maart op de planning. Deze poging is toen afgeblazen vanwege een afwijkende temperatuur van de vloeibare zuurstof waarvan de tweede trap gebruik maakt.

Harde wind op grote hoogte

Een nieuwe lanceerpoging stond zaterdag 11 maart op de planning. Ook deze poging is echter niet goed verlopen. De lancering zou in eerste instantie zaterdag om 13:45 uur lokale tijd plaatsvinden. Deze lancering werd echter een uur uitgesteld met het oog op harde wind op grote hoogte.

Deze uitgestelde eerste poging mislukte echter. Ditmaal doordat de negen Aeon 1-motoren vrijwel direct na de ontsteking uitvielen. Relativity Space spreekt van een zogeheten ‘corner case’ in de automatisering van het ontkoppelingsysteem van de rakettrappen. Een corner case omschrijft een probleem dat zich alleen buiten de normale bedrijfsparameters voordoet.

Te lage brandstofdruk

Een tweede poging vond plaats om 16:00 uur, eveneens op zaterdag 11 maart. Ook deze derde poging is echter mislukt. De lancering is afgebroken nog voordat de motoren zijn ontstoken. Relativity Space meldt dat de aanleiding hiervoor een te lage brandstofdruk op de bovenste trap was.

Een derde poging kon niet meer op zaterdag 11 maart plaatsvinden. Dit aangezien het lanceervenster ten einde liep. Een nieuwe datum voor een nieuwe lanceerpoging is nog niet door Relativity Space bekend gemaakt.

Kenmerkend aan de Terran 1 is dat 85% van de onderdelen van de raket zijn 3D-geprint. Relativity Space ziet grote voordelen aan deze werkwijze. Zo stelt het bedrijf de Terran 1 – en zijn andere raket Terran R – in slechts 60 dagen te kunnen vervaardigen van grondstoffen tot raket.

Bron foto: Relativity Space

De Terran 1 is opgebouwd uit twee trappen en een tussentrap. De raket is in staat ladingen tot 1.250 kilogram naar de ruimte transporteren. De maximale lading van de raket is afhankelijk van de baan rond de aarde die klanten willen bereiken. Zo is een lage baan rond de aarde op een afstand tot 185 kilometer mogelijk met een lading van 1.250 kilogram. Voor een heliosynchrone baan is een lading van 900 kilogram (tot 500 kilometer van aarde) of 700 kilogram (tot 1.200 kilometer van aarde) haalbaar.

Aeon-thrusters

De raket maakt gebruik van negen Aeon-thrusters, die aan de onderzijde van de raket zijn geplaatst. Deze thruster zijn 3D-geprint. Hierbij is een ontwerp gehanteerd dat voor een hogere betrouwbaarheid moet zorgen. De motoren zijn onder meer voorzien van een relatief beperkt aantal onderdelen in de verbrandingskamers, ontsteking, turbopompen, zogeheten ‘reaction control thrusters’ en druksystemen.

Deze thrusters maken gebruik van een combinatie van vloeibaar zuurstof en vloeibaar aardgas als brandstof. Deze brandstof is volgens het raketbedrijf niet alleen optimaal voor het aandrijven van raketten, maar ook de meest eenvoudig produceerbare brandstof op Mars.

Terran R

Relativity Space werkt ook aan een tweede raket: de Terran R. Herbruikbaarheid staat in dit ontwerp centraal; zowel de motoren, eerste trap, tweede trap als neuskegel zijn na een lancering opnieuw inzetbaar. De Terran R moet meer dan 20.000 kilo in een lage baan rond de aarde kunnen brengen. Meer informatie over de Terran R is hier beschikbaar.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto’s: Relativity Space

Deel dit artikel

Meer nieuws

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
(productnews)
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een...
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De samenwerking is onderdeel van een breder project, met als doel in...
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
Lees meer

Nieuwe productiefaciliteit voor Dow Terneuzen

Nieuwe productiefaciliteit voor Dow Terneuzen

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 30-12-2024
(productnews)
Dow investeert in een uitbreidingsproject op zijn productielocatie in Terneuzen. Dit initiatief sluit aan bij de...
Dow investeert in een uitbreidingsproject op zijn productielocatie in Terneuzen. Dit initiatief sluit aan bij de groeistrategie van het concern om de farmaceutische en huishoudelijke markten te ondersteunen. Dit project...
Algemeen / 30-12-2024
Lees meer

Pudu Robotics presenteert humanoïde robot PUDU D9

Pudu Robotics presenteert humanoïde robot PUDU D9

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 30-12-2024
(productnews)
Pudu Robotics, een Chinese speler op het gebied van service-robots, introduceert de PUDU D9. Deze humanoïde robot met twee...
Pudu Robotics, een Chinese speler op het gebied van service-robots, introduceert de PUDU D9. Deze humanoïde robot met twee benen is ontwikkeld door Pudu X-Lab en is een doorontwikkeling van...
High tech / 30-12-2024
Lees meer

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven