maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 22 juni 2021

Maastricht Aachen Airport sluit zich aan bij PowerUp-initiatief voor elektrisch vliegen

Maastricht Aachen Airport sluit zich aan bij PowerUp-initiatief voor elektrisch vliegen. Binnen dit initiatief werkt de luchthaven samen met Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde om kennis op te doen over de haalbaarheid, potentie en afhandeling van elektrische vluchten.

Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde kondigden in april een test met elektrische vliegen aan als onderdeel van het Power Up-initiatief. Royal Schiphol Group en NLR – Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum ondersteunen de proef. De partijen willen gezamenlijk kennis opdoen over elektrische vluchten. De testresultaten worden gebruikt voor onderzoek naar lijnvluchten met elektrische vliegtuigen binnen Europa. Naar verwachting vinden de eerste vluchten met elektrische passagiersvluchten tussen Nederlandse luchthavens binnen vijf jaar plaats.

Technisch en economisch haalbaar

Uit recent onderzoek van M3 Consultancy blijkt dat regio’s verbinden met elektrische vliegen technisch en economisch haalbaar is. In eerste instantie gaat het om afstanden tot ongeveer 500 kilometer, met op termijn in potentie afstanden tot circa 1.000 kilometer.

Het Power Up-initiatief experimenteert in eerste instantie met vliegtuigen met 4 tot 9 zitplaatsen. Op termijn staan de opbouw van een fijnmazig Europees netwerk en vluchten met grotere toestellen op de planning. Roel Hellemons, CEO van Eindhoven Airport, zegt in een verklaring blij te zijn dat Maastricht Aachen Airport in zo’n vroeg stadium aansluit.

Het verbinden van regio’s maakt het voor Maastricht Aachen Airport als regionale luchthaven erg interessant om met de proef mee te doen, zegt CEO Jos Roeven. Roeven wijst erop dat Limburgse partijen al langer de wens hebben uitgesproken voor een verbinding met een internationale hub in het buitenland. Elektrische vliegen biedt hiervoor in de toekomst kansen.

Samenwerking met bedrijfsleven

Het initiatief zoekt de samenwerking met innovatieve bedrijven en start-ups. Brainport Development en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) ondersteunen de proef. “Power Up biedt economische kansen voor de regio’s en het bedrijfsleven door innovatieve samenwerkingen aan te gaan. Het gaat bijvoorbeeld om kansen op het gebied van batterijtechnologie, elektrische vliegtuigmotoren en laadsystemen en mogelijkheden op het gebied van waterstoftechnologie en -infrastructuur”, schrijft het Power Up op zijn website.

Bestaande vliegtuigen ombouwen

Al langer zijn er ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vliegen, ook binnen Nederland. Zo werkt het studententeam Falcon Electric Aviation van de TU/e aan het ombouwen van bestaande vliegtuigen tot elektrische varianten. Het gaat hierbij specifiek om voertuigen met minder dan dertig passagiers. Het team ontwikkelt ombouwkits waarmee de aandrijflijn van vliegtuigen kan worden omgebouwd tot een elektrische aandrijflijn.

De Falcon Electric Aviation 1 (FEA-1) is het eerste prototype, en is gebaseerd op het Cessna 150 platform. De verbrandingsmotor en brandstoftanks zijn in het model vervangen door een elektromotor, die wordt aangedreven met batterijen.

Living Lab Electric Flight

Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), dat het Power Up-initiatief ondersteunt, opende daarnaast in 2018 al een onderzoekscentrum voor elektrisch vliegen. Het gaat hierbij om onderzoeksfaciliteiten en kantoren met een omvang van 18.000 m2 in Marknesse. PwC schonk bij de opening van het centrum een Pipistrel Velis Electro, die als onderzoeksvliegtuig wordt ingezet in het Living Lab Electric Flight van NLR. Dit toestel is op 9 november 2020 in Nederland gearriveerd.

De Europese luchtvaartautoriteit EASA gaf in juni 2020 de typegoedkeuring af voor de Velis Electro van Pipistrel. Het toestel is hiermee het eerste volledig elektrische vliegtuig met typegoedkeuring. Het gaat om een tweepersoons propellorvliegtuig dat maximaal vijftig minuten kan vliegen op een acculading, plus reserve. Het vliegtuig produceert 60 dBa, en is hiermee volgens zijn Sloveense fabrikant aanzienlijk stiller dan andere vliegtuigen. Door de elektrische aandrijving is er daarnaast geen uitstoot.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto: www.pipistrel-aircraft.com

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven