Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en ROGER tekenen een overeenkomst voor de realisatie van een kleinschalige waterstofproductie en testfaciliteit voor groene waterstof. De faciliteit maakt het mogelijk waterstoftechnologie in realistische omstandigheden te demonstreren en valideren. De testfaciliteit is beschikbaar voor zowel NLR en ROGER als externe partijen.
Met behulp van een elektrolyser is het mogelijk water om te zetten in waterstof en zuurstof. Dit proces verbruikt energie. Indien hiervoor energie opgewekt met behulp van fossiele brandstof is sprake van grijze waterstof. Is deze energie duurzaam? Dan gaat het om groene energie. Dit is in de praktijk echter een uitdaging. Zo zet Nederland al langer in op de productie van waterstof, maar is de hoeveelheid groene waterstof die we produceren vooralsnog zeer beperkt.
Met de nieuwe waterstofproductie en testfaciliteit willen NLR en ROGER innovaties versneld op grote schaal op de markt brengen. De faciliteit moet onder meer bijdragen aan het terugdringen van de kosten van waterstof, en zo de transitie naar emissievrije energiedragers versnellen. De locatie moet vanaf 2025 operationeel zijn. De faciliteit staat gepland op de locatie van NLR in Marknesse, Flevoland.
NLR wil via de samenwerking met ROGER kennis opbouwen en onderzoek doen naar de toepassing van waterstof in de luchtvaartsector. Denk daarbij aan een vliegtuig met elektrisch aangedreven propellers. Waterstof kan hierbij als energiedrager zetten, waarbij een brandstofcel de waterstof omzet in elektrische energie.
Het centrum wil in 2025 een eerste vlucht op waterstof maken met een elektrische aangedreven onderzoeksvliegtuig. Het gaat hierbij om de Pipistrel Velis Electro met registratie PH-NLX. Dit is het eerste elektrische vliegtuig dat in Nederland is geregistreerd en is in november 2020 onthuld door toenmalig minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen.
Michel Peters, CEO van NLR: “Voor NLR is dit een logische stap om eraan bij te kunnen dragen dat de luchtvaart in 2050 klimaatneutraal zal zijn. Waterstof is daarbij voor NLR een belangrijke pijler. De samenwerking met ROGER biedt ons de mogelijkheid om kennis verder op te bouwen door gecombineerde faciliteit op industrieel schaal waterstof-elektrolyse te kunnen valideren. NLR zal bovendien ook zelf afnemer van de groene waterstof zijn, met name bedoeld voor onze drones, materiaal- en constructieonderzoek.”
NLR bundelt zijn krachten met ROGER, aangezien deze partij op diverse plekken in Nederland grote productielocaties voor groene waterstof ontwikkelt. Hiermee wil ROGER bedrijven een emissievrije oplossing bieden voor het aandrijven van hun voertuigen, vaartuigen, vliegtuigen en zware werktuigen. ROGER zocht echter een locatie waar het productie en onderzoek op kleine maar representatieve schaal kan combineren.
Aad Bruggeman, CEO van ROGER: “Voor ROGER is het uitvoeren van, participeren in en bevorderen van onderzoek en ontwikkeling een fundamenteel onderdeel van haar missie en strategie. We willen koploper zijn in de ontwikkeling en toepassing van geavanceerde technologieën en processen, die de productie en toepassing van groene waterstof nog effectiever en kostenefficiënter maken. De samenwerking met een gerenommeerd onderzoeksinstituut als NLR is een unieke kans om de transitie van fossiele brandstoffen naar duurzame energiedragers te versnellen.”
Naast NLR werkt ook onder meer Fokker Next Gen aan een vliegtuig op waterstof. Het gaat in dit geval om een vliegtuig op basis an de Fokker 100, dat uiteindelijk vluchten tot 2.500 kilometer moet kunnen maken op waterstof. Hierdoor moeten alle bestemmingen binnen Europa op een CO2-neutrale wijze bereikbaar worden. Fokker Next Gen wil de waterstof-gebaseerde Fokker in Nederland gaan produceren, al vindt de assemblage mogelijk wel in een ander land plaats. Het bedrijf werkt momenteel aan een eerste exemplaar van een omgebouwde Fokker 100, die in 2027 het luchtruim moet kiezen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Afbeelding: akitada31 via Pixabay