maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 04 april 2019

Studenten winnen tweede ronde GoFly competitie met eenpersoons vliegtuig

Silverwing, een studententeam van de TU Delft, is een van de vijf winnaars van de tweede ronde van de GoFly competitie, gesponsord door Boeing. Voor de wedstrijd moeten deelnemers een eenpersoons-vliegtuigje ontwerpen dat verticaal moet kunnen stijgen en landen. Daarnaast moet het ontwerp ook aan verschillende veiligheids- en geluidseisen voldoen. De studenten behoren met de winst tot de vijf beste deelnemers en gaan het ontwerp nu daadwerkelijk bouwen en vliegen in de fly off.

Testopstellingen

Voor de tweede ronde zijn er verschillende testopstellingen gemaakt om ervaring op te doen met het bouwen van een zelfontwikkeld vliegtuig. Eén van de testopstellingen is een prototype van het voertuig op halve schaal. Dit prototype kan op dit moment verticaal en autonoom vliegen.

De opgedane expertise is verwerkt in een technisch rapport voor de tweede ronde. “Voor ons is vaak en zo vroeg mogelijk testen, de sleutel tot succes in de GoFly-competitie”, zegt James Murdza, teammanager van Silverwing. Op basis van het rapport is Silverwing geselecteerd als een van de vijf winnaars van de tweede ronde. De winnaars krijgen elk $50.000.

Design

Het ontwikkelde prototype, kan verticaal opstijgen en landen maar uiteindelijk moet het eindproduct ook horizontaal vliegen. Het ontwerp van de studenten is volledig elektrisch en zou in staat moeten zijn om autonoom te vliegen. Het vliegtuig wordt van stroom voorzien door batterijen met een hoge energiedichtheid.

Volgens de studenten moet de grote vleugel het vliegtuig efficiënt voorzien van lift tijdens de horizontale vlucht, terwijl de kleine voorste vleugel controle en stabiliteit biedt. Het ontwerp van het team zou 87dB aan geluid maken, vergelijkbaar met een snelweg op 15 meter afstand.

Het team wil met twee grote getunnelde propellers de efficiëntie optimaliseren en het geluid minimaliseren. Uiteindelijk willen de studenten tijdens horizontale vlucht een topsnelheid van meer dan 140 km/u bereiken, met tevens genoeg stuwkracht voor een gecontroleerde verticale start en landing.

Veiligheid

Veiligheid is een van de belangrijkste aandachtspunten van het team. Het ontwerp van de studenten bevat een beschermende cabine, een laagvermogen back-up systeem en kan in geval van nood een buiklanding verrichten. “Wij automatiseren de vluchtprocedures en manoeuvres waar mogelijk, om ons voertuig betrouwbaarder te maken”, zegt Ralph Krook, hoofd vliegtuigbesturing van het team.

In juni 2018 heeft een kleine groep studenten van de TU Delft meegedaan aan de eerste ronde van de wedstrijd. Uit de meer dan 600 deelnemers werd Silverwing als een van de tien winnaars geselecteerd. Het team groeide vervolgens snel door naar 34 studenten, met verschillende achtergronden. Dit team zal het voertuig verder ontwikkelen en in 2020 afreizen naar de VS voor de fly off.

De GoFly competitie is in het leven geroepen om innovatie binnen de luchtvaart te stimuleren. De prijs bestaat uit drie fases: een conceptuele ontwerpfase, een gedetailleerde designfase en een laatste fly off, begin 2020.

Iedereen is vrij om zich aan te melden om een vliegmachine te ontwerpen en te produceren. Silverwing is nu druk bezig met het produceren van het echte voertuig waarmee ze gaan participeren in de fly off. Hierbij moeten de vliegtuigen verticaal opstijgen, een parcours van elf kilometer afleggen om daarna weer verticaal te landen. Ook worden er punten toegekend voor laag geluidsniveau, kleine afmetingen en snelheid. Het team dat de fly-off wint, krijgt 1 miljoen dollar.

Wat de wedstrijd overigens ook gaat opleveren, Silverwing presenteert op 30 april sowieso haar eerste eenpersoonsvliegtuig. 

 

Bron: TU Delft/Silverwing

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven