maart 2022 - Jaarbeurs
Medisch & Zorg / 27 augustus 2024

Eerste MR 5300 MRI-scanners van Philips geïnstalleerd in Nederland

Philips meldt de eerste MR 5300 in Nederland te hebben geïnstalleerd. De eerste modellen zijn geïnstalleerd bij het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht, Het Zonnehuis van QuaRijn in Doorn én een samenwerking tussen MRON en OCON Orthopedische en Sportmedische Kliniek.

Het gaat om 1,5 Tesla-scanners van Philips, die het bedrijf in november 2023 presenteerde. De MR 5300 is ontworpen om de druk op de afdeling radiologie terug te dringen. Zo maakt de scanner gebruik van geautomatiseerde workflows en kunstmatige intelligentie (AI). Deze combinatie maakt het mogelijk routineonderzoeken in minder vijf minuten uit te voeren, wat tot 50% sneller is dan vergelijkbare scans. Dit vergroot de efficiëntie op de afdeling en ontlast radiologen.

Geautomatiseerde workflows

De geautomatiseerde workflows zorgt dat patiënten binnen een minuut gereed zijn voor een onderzoek. Ook dringt de scanner volgens Philips de wisseltijd tussen onderzoeken tot 30% terug. Kenmerkend is ook het gebruik van de lichtgewicht Breeze-spoelen, wat het gebruik vereenvoudigt.

“Onze MR 5300, het nieuwe spoelen concept en de BlueSeal magneet maken MRI-onderzoeken toegankelijker, omdat een MRI-scanner makkelijker en op meer plekken geïnstalleerd kan worden. Bovendien kan de scanner met de lichte spoelen makkelijker gebruikt worden,” zegt Paul Wiering, Head of Imaging bij Philips Benelux. “Ook AI-technologie in de MR 5300 levert een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van MRI-onderzoeken en genereren van inzichten. Zo kunnen we met onze AI SmartSpeed technologie MRI-scans versnellen en zijn er verschillende AI-toepassingen die radiologen ondersteunen bij de beeldanalyse.”

Gebruik van vloeibaar helium terugdringen

De MRI-scanners zijn uitgerust met een BlueSeal-magneet die slechts 7 liter vloeibare helium gebruikt. Dit is fors meer dan traditionele MRI-scanners, die tot 1.500 liter vloeibaar helium kunnen gebruiken. Een MRI-scanner gebruikt dit materiaal voor het koelen van de magneet.

Het gebruik van de BlueSeal-magneet helpt dus het gebruik van vloeibaar helium terug te dringen. Belangrijk, aangezien helium een schaarse en dure grondstof is. In totaal zijn met de installatie van de drie nieuwe MR 5300 MRI-scanners nu 25 van deze magneten in Nederland in gebruik. Philips meldt dat hierdoor in Nederland in totaal 37.000 liter vloeibare helium is bespaard.

Snel herstarten na noodstop

De BlueSeal-magneten zijn gesloten, waardoor het helium niet uit het systeem kan ontsnappen. Dat biedt diverse voordelen. Zo kunnen ziekenhuizen met behulp van de magneet helium-vrije MR-operatie uitvoeren, wat wil zeggen dat er geen helium verloren gaat. Daarnaast kunnen zij na een noodstop de MRI-scanner weer snel activeren, aangezien zij niet hoeven te wachten tot de scanner weer is gevuld met vloeibaar helium. De scanners zijn hiervoor voorzien van een AI-gebaseerde functionaliteit genaamd EasySwitch, die het mogelijk maakt de magneet te ontladen en opnieuw herladen met energie zonder verlies van helium.

De magneten zijn niet nieuw; het eerste exemplaar is in 2018 geïnstalleerd in het Spaarne Gasthuis in Hoofddorp. Naast het fors lagere gebruik van vloeibaar helium is ook het lagere gewicht van de magneet een belangrijk voordeel, onder meer met het oog op de installatie. Een BlueSeal-magneet is 900kg lichter dan een traditioneel exemplaar. Daarnaast zijn de ventilatiekanalen die een traditionele magneet met grotere hoeveelheden vloeibaar helium nodig heeft bij de BlueSeal-magneet overbodig, wat de installatie vereenvoudigt.

Het Albert Schweitzer ziekenhuis beschikt nu over twee MRI-scanners met een BlueSeal-magneet. “Wij maken gebruik van verschillende MRI-scanners van Philips waaronder nu twee scanners met een BlueSeal-magneet,” zegt Cor Ritmeester, afdelingshoofd Radiologie bij het Albert Schweitzer ziekenhuis. “Het komt gelukkig heel weinig voor maar soms belanden metalen objecten ongelukkigerwijs in een MRI-scanner, bijvoorbeeld een krukje of een rolstoel. Dit zou betekenen dat je in geval van een dergelijke noodsituatie de scanner moet uitschakelen waarbij alle helium verloren gaat en weer aangevuld moet worden. Als dit gebeurt is de scanner een paar dagen uit bedrijf. Dit heeft een enorme impact op de continuïteit van zorg en willen we te allen tijde voorkomen. Bij een BlueSeal magneet kunnen we de scanner uitzetten zonder dat er helium verloren gaat. Hierdoor is de BlueSeal een duurzame oplossing zowel voor de portemonnee als het klimaat.”

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Philips

Deel dit artikel

Meer nieuws

Eurocommissaris Breton bezorgd over Europese auto-industrie

Eurocommissaris Breton bezorgd over Europese auto-industrie

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-09-2024
(productnews)
Eurocommissaris Thierry Breton maakt zich grote zorgen over de Europese auto-industrie. Breton meldt er binnen de Europese...
Eurocommissaris Thierry Breton maakt zich grote zorgen over de Europese auto-industrie. Breton meldt er binnen de Europese Commissie onrust is uitgebroken over ontwikkelingen binnen de sector. Aanleiding zijn de problemen...
Automotive / 10-09-2024
Lees meer

Startup Carbyon haalt miljoenen op voor uit de lucht halen van CO2

(productnews)
Het Eindhovense Carbyon haalt bij investeerders 15,3 miljoen euro op voor het afvangen van CO2 uit de lucht. Het wil het...
Het Eindhovense Carbyon haalt bij investeerders 15,3 miljoen euro op voor het afvangen van CO2 uit de lucht. Het wil het geld gebruiken voor het demonstreren zijn zogeheten Direct Air...
Algemeen / 09-09-2024
Lees meer

RWE start bouw supersnel batterijopslagsysteem die netstabiliteit helpt waarborgen

(productnews)
RWE is van start gegaan met de installatie van een snel batterijopslagsysteem bij haar elektriciteitscentrale in Moerdijk....
RWE is van start gegaan met de installatie van een snel batterijopslagsysteem bij haar elektriciteitscentrale in Moerdijk. De batterij draagt bij aan het vergroten en waarborgen van de netstabiliteit. De...
Energie / 09-09-2024
Lees meer

Volvo komt met elektrische truck met 600 kilometer actieradius

Volvo komt met elektrische truck met 600 kilometer actieradius

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 09-09-2024
(productnews)
Tot 600 km op één acculading. Dit is hoe ver Volvo’s volgende generatie zware elektrische trucks kan rijden. De...
Tot 600 km op één acculading. Dit is hoe ver Volvo’s volgende generatie zware elektrische trucks kan rijden. De grotere actieradius betekent een doorbraak voor emissievrij langeafstandstransport. De elektrificatie van...
Automotive / 09-09-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven