Het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht in Nieuwegein doet onderzoek naar de inzet van medische drones voor het overbrengen van medische materialen zoals bloedmonsters en biopten. Het ziekenhuis voert het onderzoek uit als onderdeel van Medical Drone Service.
Medical Drone Service is een consortium dat is opgezet op initiatief van PostNL en ANWB Medical Air Assistance. Bij het consortium zijn diverse partijen betrokken. Zo leveren KPN en dronefabrikant AVY technische ondersteuning. Vanuit de medische wereld zijn Erasmus MC, Isala, Sanquin, Certe, Resultlab, Amsterdam UMC en het St. Antonius aan het project verbonden.
Het consortium wil met de inzet van innovatieve mobiliteitsoplossingen bijdragen aan het toegankelijk en beschikbaar houden van de zorg in heel Nederland. Drones spelen hierbij een belangrijke rol. De inzet van drones moet de zorg sneller en dichter in de buurt van patiënten brengen. Ook moeten drones zorgstellingen met elkaar verbinden.
De partijen zetten een drone in die is ontwikkeld door het Amsterdamse bedrijf AVY. Het apparaat is voorzien van een opvallend ontwerp. Zo is de drone voorzien van een grote gele vleugel, die net als bij een vliegtuig voor draagvermogen zorgt. Zo kan het apparaat op een acculading een afstand van bijna honderd kilometer afleggen met een lading van 3 kilogram.
De drone is voorzien van een verwisselbare accu. Bij aankomst kan hij hierdoor direct met een nieuwe accu weer op pad, zonder laadtijd. Het consortium werkt ook aan een draadloos laadsysteem waarmee de drone op een platform kan opladen.
De medische drone kan een lading van 3 kilogram aan medisch materiaal vervoeren. Voor dit materiaal is een speciaal compartiment beschikbaar, dat dankzij isolatie niet kan bevriezen of te warm kan worden.
Het is nog onduidelijk wanneer de drone in Utrecht het luchtruim betreed. Projectleider Bart Deege van het St. Antonius Ziekenhuis: ”We moeten nog wat praktische zaken regelen zoals de aanleg van een landingsplatform en de interne route naar met name het lab. Er zijn nog tal van vragen, maar ik twijfel er niet aan dat die drones gaan vliegen.”
Ook moet nog veel worden uitgezocht, stelt Angela Bikker, als laboratoriumspecialist verbonden aan het team Klinische Chemie van het St. Antonius Ziekenhuis. “De snelle verbinding biedt veel mogelijkheden, niet alleen voor klinische chemie, maar ook voor pathologie en microbiologie bijvoorbeeld. Nu rijden er nog bodes die soms een grote hoeveelheid materiaal tegelijk voor onderzoek afleveren bij het lab. De drone is niet alleen sneller, maar de aflevering is misschien ook beter te spreiden over de dag. Het ziekenhuis maakt voor de komende twee jaar deel uit van het consortium dat de medische drone uiteindelijk landelijk wil uitrollen”, aldus Bikker.
Het consortium verwacht wel dat vluchten tussen Meppel en Zwolle begin volgend jaar van start gaan. Dit gebied kent relatief weinig bebouwing en minder luchtverkeer dan in de regio Utrecht of de Randstad. het consortium spreekt van een belangrijke stap. Wel moeten de luchtvaartregels nog aangepast worden, iets waar Medical Drone Service hard aan werkt.
Eerder zijn al diverse proefprojecten uitgevoerd met de drone. Het consortium voerde eind 2020 testvluchten uit voor medisch spoedtransport per drone tussen locaties van het Isala ziekenhuis in Meppel en Zwolle. Het was toen voor het eerst dat in Nederland een medische drone over een lange afstand vloog boven dunbevolkt gebied.
Ook zijn vorig jaar testvluchten over een kortere afstand uitgevoerd tussen Rhoon en Oud-Beijerland in Zuid-Holland. De drones stegen hierbij op vanuit een weiland in Whoon en landen in Oud-Beijerland op een dijk langs de Oude Maas. Met de vluchten is in kaart gebracht wat nodig is voor vliegen in het luchtruim tussen het ErasmusMC en Zeeland.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto’s: PostNL / AVY