maart 2022 - Jaarbeurs
Medisch & Zorg / 10 augustus 2018

Vitale functies van maximaal twintig patiënten op afstand monitoren

Een nieuw apparaat geeft zorgverleners in oorlogs- en rampgebieden de mogelijkheid de vitale functies van maximaal twintig patiënten gelijktijdig te monitoren. Het apparaat helpt zorgverleners meerdere patiënten gelijktijdig te verzorgen en indien nodig weg te lopen om bijvoorbeeld nieuw medische materiaal te halen.

Het gaat om de Wireless Vital Signs Monitor (WVSM), een apparaat dat met behulp van sensoren vitale functies van patiënten kan monitoren. Denk hierbij aan de saturatie, hartslag, bloeddruk en elektrische activiteiten van de hartspier. Het apparaat kan op een afstand van 200 meter worden gemonitord met behulp van een PC, tablet of smartphone. De WVSM kan via zowel een draadloze als bedrade verbinding met deze apparaten worden verbonden. 

Analyse met algoritmes

De gegevens die met behulp van de ingebouwde sensoren worden verzameld worden geanalyseerd met behulp van algoritmes. In tegenstelling tot traditionele monitoringsoplossingen kan de WVSM hierdoor niet alleen inzicht geven in ruwe medische gegevens. Zo kan het apparaat analyseren of een patiënt stabiel is of diens toestand verslechterd, maar ook per patiënt de noodzaak berekenen om levensreddende interventies uit te voeren, zoals een operatie of een bloedtransfusie. Dit maakt de triage van patiënten in dergelijke omstandigheden voor zorgverleners eenvoudiger.

De WVSM is bedoeld om langere tijd een patiënt te monitoren, vanaf het moment dat deze gewond raakt tot aan in het zorgcentrum waar de patiënt uiteindelijk behandeld wordt. De data die de WVSM verzamelt over een patiënt wordt automatisch opgeslagen en kan worden opgeroepen om gedetailleerd inzicht te krijgen in het verloop van diens medische toestand. Zorgverleners kunnen tot 4,5 uur terugkijken. Het apparaat heeft een batterijduur van 7 uur. 

Goedgekeurd door FDA

De WVSM is ontwikkeld in een samenwerking tussen het Amerikaanse Office of Naval Research (ONR), het Amerikaanse Army Institute of Surgical Research en industriepartner Athena GTX. Het apparaat is oorspronkelijk ontwikkeld voor gebruik in oorlogsgebieden. “Aangezien deze technologie meerdere patiënten gelijktijdig kan monitoren, kunnen medics iemand behandelen en verder gaan naar de patiënt of zelfs even weglopen om medische goederen te halen – terwijl zij tegelijkertijd een oogje in het zeil kunnen houden op iedereen waarvoor zij zorgen”, legt Dr. Timothy Bentley, programmamanager in ONR’s Warfighter Performance Department uit. Deze afdeling van de ONR heeft bijgedragen aan de financiering van de ontwikkeling van WVSM. 

De WVSM wordt nu ook ingezet in civiele zorgverlening. Het apparaat is inmiddels goedgekeurd door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) en mag in de Verenigde Staten (VS) hierdoor worden ingezet. Zo’n 200 exemplaren van het apparaat zijn inmiddels in gebruik in de Amerikaanse staten Iowa, Texas, North Carolina, Maryland, Missouri en Pennsylvania. Onder andere in rampgebieden waar zorgverleners met een groot aantal hulpbehoevenden patiënten worden geconfronteerd kan de WVSM uitkomst bieden. Athena GTX wijst erop dat het apparaat ook kan worden ingezet bij de behandeling van patiënten met besmettelijke ziektes die in quarantaine zijn geplaatst. Indien deze patiënten worden voorzien van een WVSM kan de patiënt op afstand worden gemonitord, terwijl het risico op verontreiniging van medische apparatuur wordt geminimaliseerd. 

Lichtgewicht

De WVSM weegt minder dan een halve kilo. Dit lage gewicht biedt verschillende voordelen. Zo kunnen zorgverleners eenvoudig meerdere WVSM’s meenemen naar een oorlogs- of rampgebied en wordt de hinder die patiënten door het apparaat ondervinden geminimaliseerd. De monitor is onderdeel van het Automated Critical Care System (ACCS), dat eveneens met financiering van de ONR is ontwikkeld. Het ACCS kan worden vergeleken met een mobiele intensive care unit die in een koffer is verwerkt. Het systeem wordt geleverd inclusief een bijbehorende brancard en weegt minder dan 11 kilogram. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Athena GTX
Bron: Office of Naval Research (foto)

Deel dit artikel

Meer nieuws

NVDE over onderzoek netkosten: investeringen noodzakelijk voor toekomstbestendige economie

(productnews)
Om de Nederlandse economie toekomstbestendig te maken, nieuwe woningen op het elektriciteitsnet aan te kunnen sluiten en...
Om de Nederlandse economie toekomstbestendig te maken, nieuwe woningen op het elektriciteitsnet aan te kunnen sluiten en energie-onafhankelijker te worden, zijn grootschalige investeringen in de netinfrastructuur noodzakelijk....
Energie / 14-03-2025
Lees meer

Zweedse accufabrikant Northvolt vraagt faillissement aan

Zweedse accufabrikant Northvolt vraagt faillissement aan

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 12-03-2025
(productnews)
De Zweedse fabrikant van accu’s voor elektrische auto’s Northvolt vraagt faillissement aan. Het bedrijf zag de...
De Zweedse fabrikant van accu’s voor elektrische auto’s Northvolt vraagt faillissement aan. Het bedrijf zag de vraag vanuit klanten naar zijn accu’s sterk teruglopen, en kan daardoor het hoofd financieel...
Automotive / 12-03-2025
Lees meer

Onderzoekers 3D-printen levende cellen met aangepaste vorm van xolografie

(productnews)
Een aangepaste vorm van Xolografie maakt het 3D-printen van levende cellen mogelijk. Dit biedt interessante mogelijkheden,...
Een aangepaste vorm van Xolografie maakt het 3D-printen van levende cellen mogelijk. Dit biedt interessante mogelijkheden, en kan de weg vrijmaken voor het 3D-printen van nieren en spierweefsel. Het gaat...
Medisch & Zorg / 11-03-2025
Lees meer

ESTEC test metalen onderdeel dat in ISS is 3D-geprint

ESTEC test metalen onderdeel dat in ISS is 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 10-03-2025
(productnews)
Voor het eerst is een metalen onderdeel dat in het International Space Station (ISS) is geprint teruggestuurd naar de aarde....
Voor het eerst is een metalen onderdeel dat in het International Space Station (ISS) is geprint teruggestuurd naar de aarde. ESTEC gaat het onderdeel onderzoeken, met als doel een beter...
Lucht & Ruimtevaart / 10-03-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven