Metroreiziger gaat zonsondergang tegemoet

Leesduur: +/- 2 min.
Het spoorlijntracé tussen Hoek van Holland en Schiedam - beter bekend als de Hoekse Lijn - is vernieuwd, uitgebreid en omgebouwd tot een metrolijn. Met de aanpassingen onderging de lijn tegelijkertijd een forse metamorfose. Zo zijn de bestaande en nieuwe stations nu toegankelijk via betonnen portalen waarin een patroon in de vorm van een school vissen is te zien. Vanuit Schiedam naar Hoek van Holland kleuren de portalen langzaam van geel naar oranje – zo gaat de metroreiziger het avondrood tegemoet.
Station Maassluis

De portalen van de stations van de Hoekse Lijn zijn verschillend van kleur; alsof de reiziger de ondergaande zon tegemoet rijdt.

Bron: NOE-Betonvormgeving

Met de vernieuwing van de Hoekse Lijn is aansluiting gemaakt op metrolijn B die begint bij het strand van Nesselande. Daarmee loopt het tracé nu van strand naar strand.  Architect Marc Verheijen koos ervoor om op ieder station de kustbestemming terug te laten komen. De architect maakte functionele en veelkleurige ontwerpen waarin portalen de entree naar de stations vormen. Aan de herkenbaarheid heeft de architect geen enkele twijfel laten bestaan. Niet alleen in omvang en hoogte maar ook in de gekleurde uitvoering. De kleuren van de verschillende portalen passen binnen het spectrum van avondrood: van geel aan de stadszijde naar roodoranje aan de kust.

De portalen zelf zijn uitgevoerd in beton waarin een patroon van de hand van de Rotterdamse ontwerper Erik Sandifort is verwerkt. Passend bij de kustbestemming van de reizigers koos hij voor een school vissen – symbolisch voor de reizigers die gezamenlijk op weg zijn naar een gedeelde eindbestemming. De ontwerper abstraheerde de vissen maar wist de kenmerkende dynamiek van een school vissen te behouden. Voor de uitvoering van het dynamische patroon in beton werd NOE-Betonvormgeving benaderd dat samen met Erik Sandifort werkte aan vertaling van de geabstraheerde schets naar geprofileerde betonbekistingdelen. Hiermee kan het vispatroon tegelijk met de portaaldelen  worden gestort.  De afbeelding van de school vissen werd hiertoe eerst vergroot naar een vlak ter grootte van de portaalwanden. Dit vlak van 4 x 7 meter en is onderverdeeld in 12 platen van 2  x 1,20 m.

Om de dynamiek van de school vissen zichtbaar te maken, is veel aandacht besteed aan de diepte van de patroonuitsparingen en de aansluiting van de 12 afzonderlijke platen op elkaar. De grijswaarden uit het oorspronkelijke ontwerp werden daarbij vertaald naar diepten van 10, 20 en 30 mm. Om de verschillende laagdiepten in het gestorte beton te kunnen bereiken, werd het patroon door NOE-Betonvormgeving als positiefmal vervaardigd van CNC gefreesde NOE modelbouwplaat. Deze plaat is goed te bewerken en biedt ontwerpers, architecten en uitvoerders de grootst mogelijke ontwerpvrijheid. Na een laatste afwerking werden hiervan 4 stuks definitieve mallen gemaakt. De mal werd door vervolgens gebruikt voor het vervaardigen van de prefab-portaalelementen.

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond