Nissan voorziet elektrische stadsbus van technologie uit Nissan LEAF

5 februari 2018
Leesduur: +/- 4 min.
Technologie uit de elektrische Nissan LEAF, die in maart 2011 in Nederland werd geïntroduceerd, wordt hergebruik in een nieuwe elektrische stadsbus ontwikkeld in Japan is voorzien van technologie die Nissan heeft ontwikkeld voor Nissan LEAF. De bus wordt in februari getest in Kumamoto City, een stad in het westen van Japan.
De Yoka ECO Bus (bron foto: Nissan)

De ontwikkeling van de elektrische stadsbus is onderdeel van een project van de Kumamoto University uit Kumamoto City en het Japanse ministerie voor Milieu. Dit project heeft als doel de CO2-uitstoot en andere emissies van grote voertuigen als bussen en vrachtwagens te reduceren of volledig te elimineren. Het project wordt geleid door de Kumamoto University.

Yoka ECO Bus

De elektrische bus die binnen dit project wordt ontwikkeld heet de ‘Yoka ECO Bus’ en is voorzien van technologie die we kennen uit de Nissan LEAF. Zo wordt de bus uitgerust met drie accu’s, drie elektrische motoren en een omvormer uit de elektrische personenauto. De autofabrikant ontwikkelt daarnaast een nieuwe versnellingsbak voor de stadsbus en gaat technische ondersteuning bieden voor het voertuig. 

Door bestaande technologie voor personenauto’s te hergebruiken willen de betrokken partijen de ontwikkelkosten van de Yoka ECO Bus laag houden. “We hopen het milieu in Japan te verbeteren door de productie van elektrische bussen te standaardiseren met behulp van kennis van autofabrikanten”, zegt Toshiro Matsuda, hoofddocent bij de Kumamoto University en leider van het Yoka ECO Bus project. “Ons doel is elektrische bussen te ontwikkelen met een goede balans tussen milieuvriendelijkheid en lage ontwikkelkosten.”

Proterra Catalyst E2 max

De Yoka ECO Bus is niet de eerste elektrische bus die wordt ontwikkeld. Al langer zijn dergelijke bussen beschikbaar. Zo schreven we op Maakindustrie eerder over de Proterra Catalyst E2 max, een elektrische bus van 12 meter lang gericht op de Amerikaanse markt. Met deze bus werd in 2017 een recordafstand van 1.772,21 kilometer afgelegd op één acculading. De Catalyst 2E max is voorzien van een accu met een capaciteit van 660 kWh. 

De Catalyst E2 max is onderdeel van de Catalyst serie elektrische bussen van Proterra. Deze bussen zijn verkrijgbaar in verschillende versies, gericht op verschillende toepassingen. Zo is de Catalyst FC-reeks voorzien van een accu die in 10 tot 13 minuten kan worden opgeladen via laadstations geplaatst bij bushaltes en –stations. Dit maakt het mogelijk de voertuigen tijdens reguliere stops op de route van een bus op te laden, zodat de voertuigen onafgebroken kunnen worden ingezet. De FC-reeks is vooral bedoeld voor traditionele busroutes waarbij bussen regelmatig stilstaan bij bushaltes en –stations.

Proterra levert naast de FC-reeks ook de XR-reeks, met een bereik van 220 tot 310 kilometer en een laadtijd van minder dan drie uur. Daarnaast levert het bedrijf de E2-reeks, de versie van de Catalyst stadsbus met het grootste bereik. De E2 biedt een bereik van ruim 400 kilometer en kan in minder dan 3,5 uur worden opgeladen. De E2+ heeft een maximaal bereik van bijna 490 kilometer en een laadtijd van minder dan 4 uur. De E2 max heeft met 560 kilometer het grootste bereik. Deze bus kan in minder dan 5 uur volledig worden opgeladen. De XR- en E2-reeks zijn vooral gericht op lange busritten waarbij bussen langere tijd moeten rijden op één acculading.

Den Haag en Utrecht testen elektrische stadsbus

Ook in Nederland zijn elektrische bussen al enige tijd in gebruik. Zo werd in 2017 in Den Haag en Utrecht geëxperimenteerd met een elektrische stadsbus. Deze bus werd overgebracht uit Wenen, waar elektrische bussen sinds 2012 worden ingezet op twee stadslijnen. In Den Haag is de bus door HTM onder meer getest op het traject tussen station Den Haag Centraal en het Norfolkterrein in Scheveningen. In Utrecht is de bus door U-OV ingezet op de Museumlijn 2. 

De bus is voorzien van een pantograaf die binnen 8 minuten voldoende stroom kan aftappen van een laadstation om de accu op te laden. Deze laadstations worden in de directe omgeving van een tramnetwerk geplaatst en gebruiken overtollige remenergie die trams teruggeven aan de bovenleiding om de elektrische bus op te laden. De bus is voorzien van accu’s met een capaciteit van 98kWh en laadtechniek ontwikkeld door Siemens. Het maximale bereik van de bussen bedraagt ongeveer 50 kilometer.

In Utrecht wordt overigens al langer gereden met elektrische bussen; sinds 2013 rijden twee elektrische bussen op lijn 2. Sinds augustus 2017 worden daarnaast nog eens tien elektrische bussen ingezet tussen de wijken Overvecht en Hoograven. De provincie Utrecht wil vanaf 2024 nog uitsluitend rijden met milieuvriendelijke bussen die geen enkele uitstoot hebben. De ervaringen die tijdens de proef met de elektrische stadsbus uit Wenen zijn opgedaan, worden door de provincie Utrecht gebruikt bij de vervanging van een deel van de busvloot van U-OV die in 2019 van start gaat. 

Syntus bestelt elektrische bussen bij BYD

Een ander voorbeeld is Syntus, dat in april 2017 bekend maakte negen elektrische bussen te hebben besteld bij de Chinese fabrikant BYD. Twee van deze bussen worden ingezet in Amersfoort, terwijl de overige zeven in Almere zullen rijden. Het zijn de eerste elektrische bussen die Syntus standaard in de dienstregeling gaat inzetten. De bussen gaan in 2018 de weg op. Op Schiphol zijn sinds 2015 een 35-tal elektrische bussen van BYD in gebruik. Deze worden opgeladen via zonnepanelen op de luchthaven.

Het is niet bekend of en wanneer de Yoka ECO Bus op de markt zal worden gebracht. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Nissan (foto)
Bron: Proterra
Bron: Provincie Utrecht
Bron: Syntus

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond