Onderzoekers printen afgebroken klem rechtstreeks op koplamp

Leesduur: +/- 3 min.
Onderzoekers zijn erin geslaagd een afgebroken klem op een koplamp van een auto met behulp van een 3D-printer te repareren. Hierbij werd rechtstreeks op de bestaande koplamp geprint, wat volgens de onderzoekers uniek is.
Koplamp (bron foto: Pixabay / AutoPhotography)

Bron foto: Pixabay / AutoPhotography

De test is onderdeel van het Repairbot project, een project dat de Australische Swinburne University uitvoert in samenwerking met het Innovative Manufacturing Cooperative Research Centre (IMCRC) en fabrikant van kunstmatige intelligentie-gebaseerde en geautomatiseerde oplossingen Tradiebot. Het project wordt gesteund door onder meer automotive aftercare en accessoire bedrijf AMA Group en de Australische federale overheid. 

Repairbot

Het project is opgezet om Australische schadeherstelbedrijven te helpen uitdagingen waar zij tegenaanlopen te overwinnen met behulp van technologie. Het gaat hierbij onder andere om complexe en beperkende ontwerpelementen, verspilling van materiaal en een tekort aan werknemers met de juiste kennis en vaardigheden. De partijen hopen dat de kennis die zij opdoen binnen het project uiteindelijk ook in andere sectoren kan worden ingezet. 

Binnen het Repairbot project wordt onder meer gewerkt aan een robotica en 3D-printtechnologie die het mogelijk maakt plastic componenten van auto's met behulp van additieve productie op kosteneffectieve wijze te repareren. Het gaat hierbij in het specifiek om onderdelen die momenteel niet gerepareerd kunnen worden en daardoor vervangen moeten worden. Ook wordt binnen het project gewerkt aan technologie om beschadigde auto-onderdelen snel te kunnen digitaliseren en analyseren, en op basis hiervan automatisch een reparatie te genereren. 

3D-printsysteem getest

Het 3D-printsysteem dat binnen het Repairbot project is ontwikkeld is onlangs getest, waarbij een vervangende klem voor een koplamp werd geprint met behulp van een speciaal materiaal. Dit polypropyleencompositietmateriaal voldoet aan de strenge eisen van de automotive industrie en kan tegelijkertijd worden geprint met behulp van een 3D-printer. Het materiaal  is ontwikkeld door Dr. Mostafa Nikzad, een wetenschapper op het gebied van materialen verbonden aan de Swinburne University. 

Tijdens de recente test werd de koplamp onder een gefixeerde printkop geplaatst en gemanipuleerd door een robotarm. Door de koplamp via een voorgeprogrammeerd patroon te laten bewegen kon het materiaal in de gewenste vorm op de koplamp worden geprint om een nieuwe klem te creëren. Hierbij waren geen ondersteunende materialen nodig. Dit is een belangrijk voordeel en zorgt onder meer dat de geprinte klem na het printproces minder afgewerkt hoeft te worden, wat de productietijd verkort.

Reparaties die momenteel onmogelijk zijn

Mario Dimovski, oprichter van Tradiebot: "De Repairbot maakt reparaties mogelijk aan beschadigde plastic automotive onderdelen die momenteel niet gerepareerd kunnen worden. Niet alleen schadeherstelbedrijven en klanten profiteren hiervan, maar ook het milieu aangezien deze beschadigde onderdelen niet meer op de vuilnisbelt belanden. Het is een win-win-situatie voor iedereen."

"Het project, dat pas over 18 maanden in de praktijk zal worden ingezet, beweegt nu naar de volgende fase voor het valideren van het materiaal in praktijktoepassingen en het finetunen van de digitale ontwikkeling van software voor het beheren van ontwerp- en reparatieprocedures", voegt Dave Calder, Chief Operations Officer (COO) van AMA Group, toe. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Swinburne University

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond