Uit ‘Het Manufacturing & E-commerce Benchmark Rapport’ van Sana Commerce blijkt dat het creëren van een goede online klantervaring een van de grootste uitdagingen is voor fabrikanten. Elke fabrikant heeft tegenwoordig een online verkoopkanaal. Echter is meer dan 80% niet tevreden met de e-commerce ervaring die de klanten krijgen, zo blijkt uit onderzoek van Sapio Research. Fabrikanten die wel investeren in online verkoopkanalen, maar hierbij te weinig oog hebben voor een passende e-commerce ervaring, zetten de klantrelatie op het spel en lopen de kans op omzetverlies.
E-commerce werd voorheen gezien als extra verkoopkanaal, nu is het een echte must voor fabrikanten. Van de ondervraagde bedrijven in het onderzoek geeft 98% aan via e-commerce te verkopen of is van plan dit op korte termijn op te starten.
“Bij het verder ontwikkelen van de online e-commerce ervaring is het dus essentieel om rekening te houden met de wensen van de klant”, zegt Michiel Schipperus, CEO van Sana Commerce. “Uit het onderzoek blijkt dat fabrikanten moeite hebben met het creëren van de juiste e-commerce ervaring, met als gevolg slechtere klantrelaties en omzetverlies”. Om dit te voorkomen is het voor fabrikanten cruciaal om hun ERP te integreren met de webshop. De informatie vanuit het ERP en de mogelijkheden die dit biedt zijn onmisbaar bij het leveren van een optimale gebruikservaring. Een betere adoptie van de webshop zorgt uiteindelijk voor een betere klantrelatie. Download hier het onderzoek voor alle data en resultaten
Tekst en beeld: Sana Commerce