Nieuwsbrief

Rolls Royce maakt varen veiliger met nieuw intelligent systeem

8 januari 2018
Leesduur: +/- 2 min.
Rolls Royce gaat samenwerken met een Japans transportbedrijf voor het ontwikkelen van een intelligent bewustmakingssysteem voor schepen. De 165 meter lange passagiersveerboot Sunflower zal als proeftuin dienen.

Rolls Royce (RR) intelligente bewustmakingssystemen zijn bedoeld om het opereren op schepen veiliger, makkelijker en meer efficiënt te maken. Door middel van data afkomstig van verschillende sensoren wordt de omgeving van een schip in beeld gebracht zodat de bemanning hier continu van op de hoogte is. De data die worden verzameld zijn op basis van informatie van bestaande scheepssystemen, zoals het Automatic Indentification System (AIS) en radars. Ook data van andere bronnen, zoals wereldwijde databases, zullen een rol spelen. 

De toekomst van autonoom varen

'We zijn aan het onderzoeken en aan het testen hoe we sensortechnologieën effectief en betaalbaar kunnen combineren', aldus Asbjørn Skaro, Director Digital & Systems – Marine van RR. 'Pilotprojecten zoals deze stellen ons in staat om te zien hoe de technologie aan boord het beste kan worden aangepast aan de behoeftes van opvarenden en hun bemanning. Succesvolle pilots en productontwikkelingprogramma's zijn ook een belangrijke stap naar de verdere ontwikkeling van autonome schepen. Ons doel is om aan het einde van dit decennium een op afstand bestuurbaar schip commercieel in gebruik te hebben.' 

Kenta Arai, de director van het Japanse bedrijf waar Rolls Royce mee samenwerkt, Mitsui O.S.K. Lines, zegt: 'De veerboot Sunflower opereert in de meest volle wateren in de wereld en zal ons de kans geven om het intelligente bewustmakingssysteem van Rolls Royce uitegbreid te testen. We verwachten dat het onze crews ook een meer geïnformeerd beeld gaat geven van de omgeving van het schip op een toegankelijke en gebruiksvriendelijke manier. Dit geeft onze bemanning extra ondersteuning bij beslissingen die genomen moeten worden, wat hun veiligheid en dat van de schepen vergroot.'

Het systeem kan bouwen op veel R&D ervaring van Roll's Royce wereldwijd. Zo werkt het bedrijf al sinds juni 2015 aan een soortgelijk project: het Advanced Autonomous Waterborne Applications Initiative (AAWA). Voor dit project zijn al verschillende testen van de sensorarrays in een reeks bedrijfs- en klimatologische omstandigheden gedaan op een veerboot die aan de zuidkust van Finland vaart. 

 

Door: Kelly Bakker

Bron: Rolls Royce Marine

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond