‘RAMLAB is open for business’. Daarmee eindigt het introductiefilmpje van het nieuwe 3D-metaalprint fieldlab van het Havenbedrijf Rotterdam dat eind vorig jaar werd geopend. Het brengt additive manufacturing dichterbij de havengerelateerde industrie.
Na uitgebreid vooronderzoek waarbij onder meer branchevereniging Netherlands Maritime Technology betrokken was, ging RAMLAB in november officieel open in het RDM Innovation Dock in de haven van Rotterdam. Er staan inmiddels twee WAAM (Wire Arc Additive Manufacturing) systemen, zo valt op de website te lezen. Eén opstelling van vier bij drie meter heeft een manipulator die bijvoorbeeld scheepsschroeven kan printen. De andere robot kan over een rails van 6 meter schuiven om bijvoorbeeld hijshaken te lassen. Met dit systeem kunnen objecten worden gemaakt met een omvang die groter is dan 1m3.
Verschillende wereldspelers op het gebied van robotisering, engineering, certificering en software hebben zich bij RAMLAB aangesloten, zoals Valk Welding, VandeGrijp, Royal Roos, Autodesk en IBM. Zij delen hier hun kennis of stellen hun materiaal ter beschikking. De belangrijkste missie van RAMLAB is om toe te werken naar een toekomst waarin onderdelen ‘on demand’ geprint kunnen worden. Hierdoor worden onder meer financiële risico’s worden verkleind. Er zal begonnen worden met het printen van schreepsschroeven, over een paar jaar moeten er ook objecten van enkele meters geprint worden.
Een schaalmodel van een scheepsschroef is al geprint, deze maand zal de echte schroef uit de printer komen en worden bevestigd aan een schip. Vincent Wegener is de managing director en mede-oprichter van het lab en ziet tevreden aan hoe specialisten elke dag bezig zijn om onderdelen te maken en te testen. “Ik denk dat er met name nog winst valt te halen op het gebied van stukproductie en op snelheid. Voor grote onderdelen duurt de levertijd soms maanden tot een jaar. We denken dat we daarin een verschil kunnen maken.”
RAMLAB hoopt de adaptatie van 3D-printen in de maritieme sector overal ter wereld te versnellen. Wegener ziet her voor zich dat er wereldwijd ‘hubs’ komen waar metalen onderdelen op bestelling worden geprint. Met software uit de cloud. “Momenteel staan in de haven allerlei opslagplekken vol met onderdelen die bijna nooit gebruikt worden. Als je straks spare parts on demand kunt printen, werkt dat uiteindelijk veel efficiënter. Eindgebruikers lopen bovendien voorop wat betreft technologieën. Dat we ons specifiek focussen op het havengebied maakt RAMLAB uniek in de wereld.”
Door: Kelly Bakker
Foto’s: Kelly Bakker