De China State Shipbuilding Corporation (CSSC ) heeft het MSC Tessa megaschip geleverd aan de Mediterranean Shipping Company. Met een dek dat een oppervlak van ongeveer vier voetbalvelden omvat, kan het schip tot 24.116 containers tegelijk vervoeren, gestapeld tot 26 diep.
Met een lengte van nog net geen 400 meter en een breedte van 61,5 meter kan de MSC Tessa meer dan 240.000 ton lading aan. Het is het eerste schip dat deze grens doorbreekt en het eerste vaartuig dat meer dan 24.000 containers tegelijk kan vervoeren.
Het interessante is dat het schip in lengte en breedte vrijwel identiek is aan tientallen, misschien wel honderden eerdere recordhouders. Zo doet het model bijvoorbeeld terugdenken aan het Triple-E containerschip van Maersk uit 2011. Ook de opvolgers -de MSC Irina of MSC Loreto die beide in bestelling zijn bij dezelfde klant- zullen een paar honderd containers meer vervoeren maar fysiek ook niet groter zijn.
De MSC Tessa is gericht op efficiëntie – en dat moet ook wel bij de genoemden aantallen. De belangrijkste innovatie in dit opzicht is een luchtsmeersysteem op basis van luchtbellen, dat volgens CSSC het energieverbruik en dus de uitstoot met 4% vermindert. Het blijft echter een scheepsdiesel en het is niet waarschijnlijk dat we op korte termijn emissieloze schepen van dergelijke omvang gaan zien.
MSC verwacht tegen augustus nog drie zoals de MSC Tessa te kunnen afnemen. Naar verluidt hebben de vier schepen MSC in totaal ongeveer 600 miljoen dollar gekost.
Zie de MSC Tessa in actie (en in aanbouw) in de video hieronder