Er is bij scheepsbouwer de Meyer Werft Gruppe Duitsland zoveel vraag naar nieuwe cruiseschepen dat het bedrijf maar liefst 250 technici zoekt. Dat is op zich niks vreemds in de maakindustrie, iedereen zoekt arbeidskrachten. Wat wellicht wel bijzonder is, is dat Iedereen die bij Meyer Werft Gruppe aan het werk gaat, tot 2030 garantie op een baan krijgt.
Het Dagblad van het Noorden meldt dat extra vakmensen nodig zijn om aan de opdrachten te kunnen voldoen. Tot 2023 moeten er op de werven in Papenburg en Rocstock 22 cruiseschepen gebouwd worden. Ook in het Finse Turku is gegarandeerd werk tot 2024.
In Papenburg zullen de komende jaren dertien cruiseschepen worden gebouwd en in Turku zijn dat er negen. Het levert de scheepsbouwer ongeveer een omzet op van tussen de 15 en 20 miljard euro. Bij de Meyer Werft en een aantal zusterbedrijven zijn ze vooral op zoek naar ICT-ers, maar ook lassers, scheepsbouwers en engineers zijn welkom. “De werf is momenteel bezig met de implementatie van een nieuw IT-landschap. Dit gaat bijvoorbeeld om de lancering van SAP bij verschillende locaties van het bedrijf”, zegt Meyer woordvoerder Günther Kolbe tegen het Dagblad van het Noorden. Op dit moment worden al 230 jongeren opgeleid voor een baan op de werf, maar dat is lang niet genoeg om alle orders te verwerken.
Hoewel de werven tot 2023 en 2024 werk hebben is de baangarantie nog langer: tot 2030. ,”Dat kunnen we doen omdat de cruisebranche booming is. We hebben daarom goede hoop en verwachting dat we de komende jaren meer orders krijgen. Daar komt nog bij dat de andere grote Europese werven in Italië en Frankrijk ook al veel werk hebben de komende jaren. De rederijen blijven schepen bestellen dus ze weten dat ze vanaf 2023 weer in Papenburg terecht kunnen.”
Bij de Meyer Werft staan nu al ruim 3900 mensen op de loonlijst. Daar zullen er nog een aantal bijkomen, want de werf wil het werken met uitzendkrachten gaan afbouwen. Nu nog zijn er enkele duizenden uitzendkrachten op de werf actief. Ondanks het vooruitzicht van een jarenlange baangarantie, stelt Kolbe in het DVHN dat het toch moeilijk zal zijn om de mensen te vinden. Want, het gaat na jarenlange tegenwind weer goed met de Noord-Duitse scheepswerven. Opvallend noemt Kolbe het dat relatief weinig Nederlanders solliciteren naar een baan bij de scheepsbouwer, al kan hij niet echt zeggen wat daar de reden van is. Halverwege deze maand komt er weer een cruiseschip naar de Eemshaven. Het gaat om de AIDAnova, het eerste volledig op LNG aangedreven cruiseschip.
Meyer Werft bouwt naast cruiseschepen ook onder andere veerboten, containerschepen en onderzoekschepen.
Bron: Dagblad van het Noorden