maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 31 december 2019

Eerste tankschip voor vloeibaar waterstof

Kawasaki Heavy Industries, Iwatani Corporation, Shell Japan en J-Power hebben de handen ineen geslagen bij de introductie vaneen nieuw tankschip dat speciaal is ontworpen om vloeibare waterstof te vervoeren van de Australische zuidkust naar Kobe, Japan. Het is het eerste schip in dat inspeelt op de energietransitie door vloeibaar waterstof te vervoeren. Daarmee kan een belangrijke stap worden gezet richting emissieloos transport met auto’s, vrachtwagens en wellicht zelfs vliegtuigen met brandstofcellen.  Het tankschip dat het transport van vloeibaar waterstof verzorgt, vaart zelf helaas nog op diesel.

De Suiso Frontier is een 116-meter grote tanker die wordt uitgerust met een vacuümgeïsoleerde, dubbelwandige opslagtank voor 1.250 kubieke meter vloeibare waterstof. De waterstof zal worden samengeperst tot 1/800 van zijn normale gasvormige volume en worden afgekoeld tot -253° C om te voorkomen dat het door de tankwanden sijpelt door de uiterst kleine waterstofmoleculen. Bij hogere temperaturen kunnen deze letterlijk door de spleten in de atoomstructuur van een metalen container sijpelen. De waterstof zelf zal via een vergassingsproces worden geproduceerd in Victoria, Australië.

Om drie ton waterstof te kunnen produceren wordt naar schatting 100 ton CO2 uitgestoten. Hierbij is nog geen rekening gehouden met de uitstoot van het dieseltransport over land en zee. Uiteraard kan waterstof ook op andere manieren worden geproduceerd, bijvoorbeeld met behulp van schone, hernieuwbare energie. Zonne- of windenergie kunnen worden gebruikt om elektriciteit op te wekken, waarmee via elektrolyse waterstof kan worden geproduceerd.

Hoe dan ook, Japan lijkt zeer gemotiveerd om de waterstofeconomie een boost te geven. Ook Korea heeft die ambitie. Met 1200 waterstofstations, 40.000 waterstofbussen, 80.000 waterstoftaxi’s, 30.000 waterstofvrachtwagens en zes miljoen brandstofcelwaterstofauto’s verwacht het land tegen 2040 de smog te hebben aangepakt.

Check de tewaterlating van de Suiso Frontier in de onderstaande video.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven