maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 19 december 2018

Elektrisch amfibievaartuig Sealegs

Een boot die kan rijden of een auto die kan varen – zou dat niet aardig zijn? Het kan inmiddels met de Sealegs van het gelijknamige Nieuw-Zeelandse bedrijf. Sinds kort is er ook een nieuw elektrisch aangedreven model, de Electric E4.

Net als de andere amfibievaartuigen van Sealegs is de E4 een opblaasbaar vaartuig met een stijve romp waarmee ook op land kan worden gereden. De boot kan daarmee overal waar strand of een oever is in en uit het water worden gereden. Een kraan of dok is daarvoor niet meer nodig. Wanneer het amfibievaartuig eenmaal in het water ligt, dan worden de wielen omhoog bewogen zodat deze de vaarbeweging niet hinderen.

Als aandrijving beschikt de Electric E4 over een 150 pk buitenboord-motor voor verplaatsing over het water. De wielen zijn uitgevoerd met elektromotoren met een hoog koppel waarbij nog eens kan worden gekozen voor twee- of driewielaandrijving.

Alle motoren worden gevoed door een centrale 48 V lithium accupack met een vermogen van 7 kWh. Deze wordt ondersteund door een regeneratief remsysteem dat de vrijkomende energie tijdens het remmen hergebruikt. Daarnaast wordt de batterij ook nog eens opgeladen met het vermogen van de buitenboordmoten wanneer deze wordt gebruikt. Met de accupack kan zo’n 1,5 uur worden gereden.

De Electric E4 heeft een lengte van ruim 7 meter en is iets meer dan 2 1/2 meter breed. Met een eigengewicht van 1.390 kg bedraagt kan het amfibievaartuig een maximale belasting van zo’n 700 kg aan. De topsnelheid aan land bedraagt 10 km/uur; op het water wordt een snelheid bereikt van zo’n 40 knopen.

Opvallend is verder het 24 inch touchscreen waar alle noodzakelijke informatie op wordt gepresenteerd en waarmee belangrijke functies worden geregeld. De Sealegs E4 biedt ruimte aan maximaal acht personen; aan de achterzijde is een bescheiden zonnedek voorzien.

De Electric E4 in actie zien? Onderstaande video geeft je een aardige indruk.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven