maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 19 december 2018

Elektrisch amfibievaartuig Sealegs

Een boot die kan rijden of een auto die kan varen – zou dat niet aardig zijn? Het kan inmiddels met de Sealegs van het gelijknamige Nieuw-Zeelandse bedrijf. Sinds kort is er ook een nieuw elektrisch aangedreven model, de Electric E4.

Net als de andere amfibievaartuigen van Sealegs is de E4 een opblaasbaar vaartuig met een stijve romp waarmee ook op land kan worden gereden. De boot kan daarmee overal waar strand of een oever is in en uit het water worden gereden. Een kraan of dok is daarvoor niet meer nodig. Wanneer het amfibievaartuig eenmaal in het water ligt, dan worden de wielen omhoog bewogen zodat deze de vaarbeweging niet hinderen.

Als aandrijving beschikt de Electric E4 over een 150 pk buitenboord-motor voor verplaatsing over het water. De wielen zijn uitgevoerd met elektromotoren met een hoog koppel waarbij nog eens kan worden gekozen voor twee- of driewielaandrijving.

Alle motoren worden gevoed door een centrale 48 V lithium accupack met een vermogen van 7 kWh. Deze wordt ondersteund door een regeneratief remsysteem dat de vrijkomende energie tijdens het remmen hergebruikt. Daarnaast wordt de batterij ook nog eens opgeladen met het vermogen van de buitenboordmoten wanneer deze wordt gebruikt. Met de accupack kan zo’n 1,5 uur worden gereden.

De Electric E4 heeft een lengte van ruim 7 meter en is iets meer dan 2 1/2 meter breed. Met een eigengewicht van 1.390 kg bedraagt kan het amfibievaartuig een maximale belasting van zo’n 700 kg aan. De topsnelheid aan land bedraagt 10 km/uur; op het water wordt een snelheid bereikt van zo’n 40 knopen.

Opvallend is verder het 24 inch touchscreen waar alle noodzakelijke informatie op wordt gepresenteerd en waarmee belangrijke functies worden geregeld. De Sealegs E4 biedt ruimte aan maximaal acht personen; aan de achterzijde is een bescheiden zonnedek voorzien.

De Electric E4 in actie zien? Onderstaande video geeft je een aardige indruk.

Deel dit artikel

Meer nieuws

NVDE over onderzoek netkosten: investeringen noodzakelijk voor toekomstbestendige economie

(productnews)
Om de Nederlandse economie toekomstbestendig te maken, nieuwe woningen op het elektriciteitsnet aan te kunnen sluiten en...
Om de Nederlandse economie toekomstbestendig te maken, nieuwe woningen op het elektriciteitsnet aan te kunnen sluiten en energie-onafhankelijker te worden, zijn grootschalige investeringen in de netinfrastructuur noodzakelijk....
Energie / 14-03-2025
Lees meer

Zweedse accufabrikant Northvolt vraagt faillissement aan

Zweedse accufabrikant Northvolt vraagt faillissement aan

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 12-03-2025
(productnews)
De Zweedse fabrikant van accu’s voor elektrische auto’s Northvolt vraagt faillissement aan. Het bedrijf zag de...
De Zweedse fabrikant van accu’s voor elektrische auto’s Northvolt vraagt faillissement aan. Het bedrijf zag de vraag vanuit klanten naar zijn accu’s sterk teruglopen, en kan daardoor het hoofd financieel...
Automotive / 12-03-2025
Lees meer

Onderzoekers 3D-printen levende cellen met aangepaste vorm van xolografie

(productnews)
Een aangepaste vorm van Xolografie maakt het 3D-printen van levende cellen mogelijk. Dit biedt interessante mogelijkheden,...
Een aangepaste vorm van Xolografie maakt het 3D-printen van levende cellen mogelijk. Dit biedt interessante mogelijkheden, en kan de weg vrijmaken voor het 3D-printen van nieren en spierweefsel. Het gaat...
Medisch & Zorg / 11-03-2025
Lees meer

ESTEC test metalen onderdeel dat in ISS is 3D-geprint

ESTEC test metalen onderdeel dat in ISS is 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 10-03-2025
(productnews)
Voor het eerst is een metalen onderdeel dat in het International Space Station (ISS) is geprint teruggestuurd naar de aarde....
Voor het eerst is een metalen onderdeel dat in het International Space Station (ISS) is geprint teruggestuurd naar de aarde. ESTEC gaat het onderdeel onderzoeken, met als doel een beter...
Lucht & Ruimtevaart / 10-03-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven