maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 20 mei 2021

Elektrische tanker in Baai van Tokio

Elektrische motor- en veerboten beginnen langzaam een plaats te verwerven in de maritieme wereld. Binnenkort kan daar een batterij-elektrisch vaartuig aan worden toegevoegd: de e5 tanker. Opmerkelijk genoeg wordt de all-electric tanker ingezet om conventionele brandstof aan andere schepen te leveren.

Het 62 meter lange schip wordt ontwikkeld in het kader van het Japanse e5-project, een consortium van scheepvaart- en maritieme technologiebedrijven. Projectpartner Asahi Tanker heeft een order geplaatst voor de eerste twee tankers, die zullen worden gebruikt voor de levering van brandstof in de baai van Tokio. Kawasaki Heavy Industries ontwerpt het voortstuwingssysteem.

Elk schip van 499 ton heeft twee Orca ESS lithium-ionbatterijpakketten van 1.740 kWh, gemaakt door Corvus Energy, voor een gecombineerde capaciteit van 3.480 kWh (3,5 MWh). Deze pakketten drijven de motoren van twee azimut voortstuwers van 300 kW aan. De kruissnelheid die daarbij wordt gehaald bedraagt ongeveer 10 knopen. De actieradius per batterijlading wordt momenteel eenvoudig omschreven als ‘vele uren’.

Milieuvriendelijk en comfortabel

Niet alleen zal de e5 geen uitlaatgassen uitstoten, maar de elektromotoren zullen naar verluidt ook minder trillingen en geluid produceren dan traditionele motoren. Dat maakt de omstandigheden aan boord voor de bemanning nog comfortabeler. Bovendien kan het schip in het geval van een natuurramp in de Tokyo Bay-regio de hulpdiensten van elektriciteit voorzien. De twee tankers worden momenteel gebouwd door KOA Industry Co. Ltd. en Imura Shipyard. Volgens de plannen zal het eerste schip ergens volgend jaar in de vaart worden genomen, en zal het tweede in 2023 volgen.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Ruim 5,2 miljoen euro financiering vanuit SolarNL voor circulaire zonnepanelen

(productnews)
Solarge ontvangt ruim 5,2 miljoen euro vanuit het Groeifonds SolarNL. Het bedrijf wil hiermee de ontwikkeling van zijn...
Solarge ontvangt ruim 5,2 miljoen euro vanuit het Groeifonds SolarNL. Het bedrijf wil hiermee de ontwikkeling van zijn circulaire zonnepanelen versnellen. Het Weertse Solarge richt zich op de productie van...
Energie / 07-01-2025
Lees meer

New Glenn-raket van Blue Origin met herbruikbare eerste trap deze week gelanceerd

(productnews)
Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Jeff Bezos, lanceert deze week zijn nieuwe raket New Glenn. De raket is jarenlang in...
Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Jeff Bezos, lanceert deze week zijn nieuwe raket New Glenn. De raket is jarenlang in ontwikkeling geweest en moet de concurrentie aangaan met Starship van...
Lucht & Ruimtevaart / 06-01-2025
Lees meer

Duurzame verpakking van moerasplanten

Duurzame verpakking van moerasplanten

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 06-01-2025
(productnews)
Veenmos, riet en andere moerasplanten worden al gebruikt als bouwmateriaal, diervoeder en voedsel. Door hun lagere...
Veenmos, riet en andere moerasplanten worden al gebruikt als bouwmateriaal, diervoeder en voedsel. Door hun lagere ligninegehalte zouden veenplanten echter ook een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor hout als grondstof...
Algemeen / 06-01-2025
Lees meer

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
(productnews)
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een...
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De samenwerking is onderdeel van een breder project, met als doel in...
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven