maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 20 mei 2021

Elektrische tanker in Baai van Tokio

Elektrische motor- en veerboten beginnen langzaam een plaats te verwerven in de maritieme wereld. Binnenkort kan daar een batterij-elektrisch vaartuig aan worden toegevoegd: de e5 tanker. Opmerkelijk genoeg wordt de all-electric tanker ingezet om conventionele brandstof aan andere schepen te leveren.

Het 62 meter lange schip wordt ontwikkeld in het kader van het Japanse e5-project, een consortium van scheepvaart- en maritieme technologiebedrijven. Projectpartner Asahi Tanker heeft een order geplaatst voor de eerste twee tankers, die zullen worden gebruikt voor de levering van brandstof in de baai van Tokio. Kawasaki Heavy Industries ontwerpt het voortstuwingssysteem.

Elk schip van 499 ton heeft twee Orca ESS lithium-ionbatterijpakketten van 1.740 kWh, gemaakt door Corvus Energy, voor een gecombineerde capaciteit van 3.480 kWh (3,5 MWh). Deze pakketten drijven de motoren van twee azimut voortstuwers van 300 kW aan. De kruissnelheid die daarbij wordt gehaald bedraagt ongeveer 10 knopen. De actieradius per batterijlading wordt momenteel eenvoudig omschreven als ‘vele uren’.

Milieuvriendelijk en comfortabel

Niet alleen zal de e5 geen uitlaatgassen uitstoten, maar de elektromotoren zullen naar verluidt ook minder trillingen en geluid produceren dan traditionele motoren. Dat maakt de omstandigheden aan boord voor de bemanning nog comfortabeler. Bovendien kan het schip in het geval van een natuurramp in de Tokyo Bay-regio de hulpdiensten van elektriciteit voorzien. De twee tankers worden momenteel gebouwd door KOA Industry Co. Ltd. en Imura Shipyard. Volgens de plannen zal het eerste schip ergens volgend jaar in de vaart worden genomen, en zal het tweede in 2023 volgen.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven