maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 13 augustus 2018

Elke sloep elektrisch te maken met batterij- en motorpakket Nederlandse startup

De Nederlandse start-up Voltogo heeft een plug&play-set met batterij en motor en een netwerk van snellaadpunten ontwikkeld waarmee het booteigenaren makkelijker wil maken om over te gaan op elektrisch varen. Het bedrijf haakt daarmee in op de strengere eisen voor de pleziervaart.

Wat is Voltogo?

Voltogo maakt een combinatie van een elektrische motor en een batterij, waarmee je een sloep (tot een meter of 8) kunt ombouwen naar een ‘Tesla’ op het water, zo lezen we op Sprout, dat Voltogo tot start-up van de week bombardeerde. Net als Tesla bouwt Voltogo aan een netwerk van snellaadpunten, waarvan de eerste vier gingen vorige week in Amsterdam in werking werden gesteld. “We willen elektrisch varen tot een feestje maken, in plaats van dat oude benzinegepruttel”, zegt medeoprichter Job Veltman tegen Sprout.

Met elektrisch varen haakt het bedrijf van Veltman en medeoprichter Folkert Roscam Abbing in op een deels door de overheid aangewakkerde trend. Zo moet in Amsterdam in 2023 alle pleziervaart fossielvrij zijn, wat in de praktijk neerkomt op elektrisch. Utrecht heeft dergelijke elektrische maatregelen ingevoerd, terwijl in een reeks natuurgebieden elektrisch varen langzamerhand verplicht wordt. 

Een belangrijke missie van Veltman en Roscam Abbing is het bestrijden van range anxiety, oftewel de angst om zonder stroom te komen staan. Daarvoor is het belangrijk dat je goed kunt zien hoeveel sap er nog in de batterij zit. Iets wat volgens Veltman bij bestaande accu’s nogal eens te wensen overlaat. 

Cellen

Voltogo gebruikt hetzelfde soort batterijcellen als in een Tesla, die dankzij de schaal van dat autobedrijf een stuk goedkoper zijn geworden. Bestaat een Tesla-accu uit 7300 cellen, een Voltogo-accu heeft er 200.

“Bij batterijen is het belangrijkste dat je mensen controle geeft over wat ze nog aan energie hebben. Dan voelt het helemaal niet eng meer om zonder te komen zitten.” Voltogo ontwikkelde daarom een app – een schermpje op de motor is vaak niet goed afleesbaar – waarmee je duidelijk kunt zien hoeveel energie je nog hebt. Afhankelijk van het formaat en gewicht van een boot levert een Voltogo-accu zo’n 4,5 uur vaartijd. 

Oprichters

Medeoprichter en TU Delft-ingenieur Job Veltman was eerder medeoprichter van een robotica-bedrijf voor bouwen van offshore windmolens. Hij kwam op dit idee toen hij in Myanmar over een meer voer.  “Al die bootjes voeren kriskras over het meer, en maakten geen lange tochten. Dan heb je aan een relatief kleine batterij genoeg, mits je die kan omruilen of snelladen.”

Veltman haakte co-founder Folkert Roscam Abbing aan, als elektrotechnicus eveneens een TU Delft-alumnus. Roscam Abbing werkte eerder bij de maker van snelladers Epyon, het Nederlandse bedrijf dat in 2011 werd overgenomen door het Zwitserse ABB. Hij is ook nog betrokken bij Ampyx Power, een Nederlandse bedrijf dat windenergie opwekt met behulp van vliegers.

De twee ondernemers begonnen vorig jaar met de ontwikkeling van een universele batterij die kon snelladen. Het concept werd al snel uitgebreid naar een complete set. “We kwamen als kwamen al snel tot het inzicht dat mensen zoeken op een motor, niet op een batterij.”

Doelgroep

En die wil ervaren en laten zien hoe het is om elektrisch en geruisloos te varen. En natuurlijk alle booteigenaren die wonen in gebieden waar elektrisch varen verplicht wordt. De doelgroep is in eerste instantie iedereen met een sloep tot een meter of acht, met een buitenboordmotor. Dat komt in Nederland neer op zo’n 400.000 bootjes.

Volgend jaar wil Voltogo ook een pakket op de markt brengen voor grotere boten, waaronder ook met binnenboordmotoren. Daarbij kijkt de startup ook over de grens, Naar Finland bijvoorbeeld, dat met 1,9 miljoen plezierboten Europees koploper is op vaargebied. “We willen dé standaard worden voor elektrische recreatievaart.”

Pre-sale

Na een eerste testvaart afgelopen maart, ging vorige week de verkoop officieel van start, en werd het eerste netwerk van 4 snellaadpunten in Amsterdam gelanceerd. “De pre-sale is afgelopen, vanaf nu begint het echt harde werk om te zorgen dat we bij iedere grote watersportwinkel komen te liggen.” Het doel is om volgend jaar 5.000 Voltogo-sets te verkopen in Nederland en België.

Business model

De losse verkoop van systemen. De goedkoopste (draagbare) set kost 2900 euro, een premium variant met meer vermogen kost 4900 euro. Om de eerste groep kopers snel over de drempel te krijgen, mogen zij levenslang gratis stroom aftappen bij Voltogo-laadpunten.

Voltogo leaset zijn snelladers (per seizoen) aan horeca-ondernemers. Sloep-eigenaren kunnen via hun app ook zien waar oplaadpunten zijn. waar ze ook aanbiedingen voorgeschoteld kunnen krijgen om daar iets te drinken of eten (al zit daar vooralsnog geen verdienmodel in, zegt Veltman. ‘Het is nog vooral een extra service’). Naast online verkoop zoekt Voltogo de ouderwetse retailmarkt op, Om kopers te overtuigen dat het systeem werkt en dat het er goed uitziet, stalt het bedrijf demo-sets bij de belangrijke watersportwinkels.

Veltman en Roscam Abbing wisten hun bedrijf tot nu toe te bootstrappen, al was dat wel met behulp van een bescheiden innovatiesubsidie van de Europese Unie, via het programma Climate-Kic. “Die combineren coaching en geld zonder al te veel randvoorwaarden, waar je als beginnende startup meestal niet aan kan voldoen.”

 

Bron: Sprout/Voltogo

Deel dit artikel

Meer nieuws

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven