Navtek Naval Technologies heeft de eerste volledig elektrische sleepboot ter wereld te ontworpen en gebouwd: de ZEETUG, een afkorting van Zero Emissions Electric tug (sleepboot).
Het begon met twee – ogenschijnlijk eenvoudige – verzoeken: Gisas Shipbuilding wilde een havensleepboot die een lagere emissie combineerde met een geringere omvang dan de rest van de vloot. De sleepboten moesten voldoen aan een toenemend milieubewustzijn en goed ‘uit de voeten kunnen’ in d bijzonder krappe haven van Tuzla, Istanbul.
De eerste ZEETUG, Gisas Power, werd dit jaar gebouwd bij Navtek’s moederbedrijf TK Tuzla Shipyard voor de Turkse eigenaar GISAS Shipbuilding Industry en is actief in het gebied rond de scheepswerf in de haven van Tuzla. Gisas Power is gebaseerd op een ZEETUG-30 ontwerp met 32 ton trekkracht. De totale lengte bedraagt 18,7 m, de breedte 6,7 m terwijl de ontwerpdiepgang zo’n 3,5 m is. De gemiddelde snelheid bedraagt 10 knopen.
Met behulp van een modulair systeem heeft ZEETUG een geïntegreerd elektrisch voortstuwingssysteem ter beschikking dat is afgestemd op het specifieke werkprofiel van de klant (van 5 tot 75 ton trekkracht).
De energie voor de ZEETUG-30 wordt geleverd door twee lithium-ionbatterijpakketten van 1.450 kW. Voor de veiligheid heeft de sleepboot twee redundante batterijruimtes, één aan de voor- en één aan de achterzijde. De batterijruimtes worden op een constante temperatuur gehouden door een luchtkoelsysteem. Om het stroomverbruik te optimaliseren, de prestaties te analyseren en het bereik van de elektrische sleepboot te vergroten, heeft Navtek het Smart Tug Energy Management System (STEMS) ontworpen. De STEMS-software bewaakt de prestaties van ZEETUG via een onboard data-acquisitiesysteem. Het houdt de snelheid van de sleepboot, de motorsnelheid, het stroomverbruik, de temperatuur van de batterij-motor en de laadtoestand van de batterij bij. Op basis hiervan geeft het systeem feedback en stelt het acties voor aan de kapitein. Dankzij bewaking en diagnostiek op afstand kunnen technici en ingenieurs eventuele problemen real time oplossen.
De sleepboot kan in een uur volledig worden opgeladen door een snellaadstation. Dit QCS (snellaadstation) is ook ontworpen en gebouwd door Navtek. In vergelijking met vergelijkbare dieselmechanische sleepboten wordt verwacht dat de volledig elektrische ZEETUG-30 in een jaar 210 ton CO2-uitstoot en negen ton NOx-uitstoot zal besparen. ZEETUG is een budgetvriendelijke groene technologie met bedrijfskosten van het volledig elektrische aandrijfsysteem die 85% lager liggen. Bovendien zorgt het hoge vermogen voor een aanzienlijke verhoging van het comfort, zonder lawaai, zonder trillingen en zonder uitstoot.
Check de video om de ZEETUG aan het werk te zien.