maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 06 oktober 2021

eMogi kajak zorgt voor flinke versnelling

Gemotoriseerde kajaks zijn niet helemaal nieuw. De meeste maken daarbij gebruik van een traditionele buitenboordmotor. De Tsjechische eMogi oogt als een gewone kajak maar heeft een geïntegreerde elektrische motor.

De eMogi heeft een lengte van 3,23 m en een breedte van 70 cm. Naast peddels beschikt hij echter ook over een verwijderbaar lithium-ion batterijpakket in de boeg, een bedieningspaneel en een telescopisch stuurwiel aan de voorkant van de cockpit, en een 1 kilowatt elektromotor in de achtersteven.

Die motor drijft een schroef aan die min of meer recht naar achteren uit de kiel steekt. De motor is met één druk op de knop in te schakelen. Eén knop bevindt zich op het stuurwiel maar er is er ook één in de peddel geïntegreerd. Het roer van de eMogi wordt bediend door op de voetsteunen in de kajak te drukken, of door het stuurwiel te draaien. Uiteraard kan ook de peddel worden gebruikt.

Er zijn drie voorwaartse snelheden plus achteruit – de topsnelheid is 10,7 knopen (20 km/h). De eMogi is leverbaar met vier accucapaciteiten, waarbij de hoogste (22,2 volt/1.340 Wh) goed is voor een looptijd van maximaal zeven uur per vier tot vijf uur opladen. In de achtersteven kan ook nog een extra batterij worden opgeborgen.

Volgens de ontwerpers is de eMogi in eerste instantie ontworpen om tegen de stroom in een rivier op te varen. Het zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om een favoriete visstekje te bereiken, maar er kan ook worden gedacht aan noodhulp of ondersteuning van kajakkers met fysieke beperkingen.

De eMogi zie je in onderstaande video aan het werk.

Deel dit artikel

Meer nieuws

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
(productnews)
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een...
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De samenwerking is onderdeel van een breder project, met als doel in...
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
Lees meer

Nieuwe productiefaciliteit voor Dow Terneuzen

Nieuwe productiefaciliteit voor Dow Terneuzen

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 30-12-2024
(productnews)
Dow investeert in een uitbreidingsproject op zijn productielocatie in Terneuzen. Dit initiatief sluit aan bij de...
Dow investeert in een uitbreidingsproject op zijn productielocatie in Terneuzen. Dit initiatief sluit aan bij de groeistrategie van het concern om de farmaceutische en huishoudelijke markten te ondersteunen. Dit project...
Algemeen / 30-12-2024
Lees meer

Pudu Robotics presenteert humanoïde robot PUDU D9

Pudu Robotics presenteert humanoïde robot PUDU D9

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 30-12-2024
(productnews)
Pudu Robotics, een Chinese speler op het gebied van service-robots, introduceert de PUDU D9. Deze humanoïde robot met twee...
Pudu Robotics, een Chinese speler op het gebied van service-robots, introduceert de PUDU D9. Deze humanoïde robot met twee benen is ontwikkeld door Pudu X-Lab en is een doorontwikkeling van...
High tech / 30-12-2024
Lees meer

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven