maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 01 augustus 2017

Futura Yacht Systems maakt eerste inschuifbare catamaran ter wereld

Boten met een dubbele romp hebben voordelen: je kunt onder andere veilig rechtop zeilen en het zeilcomfort is hoog. Maar door de breedte zijn altijd twee ligplaatsen nodig. Futura Yacht Systems heeft daar iets op gevonden: ze hebben een innovatieve oplossing ontwikkeld waarmee de breedte van zeewaardige catamarans aangepast kan worden. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de smeermiddel- en onderhoudsvrije kabelrupsen en de drylin lineaire geleidingen van Igus.

De innovatie van Futura Yacht Systems is de eerste in breedte variabele zeewaardige catamaran ter wereld. De breedte kan worden gereduceerd tot 4,85 meter van de originele 8 meter. Dit vindt plaats door het intrekken van de twee drijvers door een schuifmechanisme. Hierdoor kan er gemakkelijk slechts één ligplaats worden gebruikt. Dit vereenvoudigt ook het heffen met een kraan en transport op een vrachtwagen. Daarnaast kunnen de afzonderlijke onderdelen, net als in de auto-industrie, in een modulair ontwerp worden geproduceerd. In het totaal worden op deze manier aanzienlijke kosten bespaard.

catamaran

Innovatie door kabelrupsen

Verschillende onderhoudsvrije producten van Igus worden gebruikt in het schuifmechanisme van de drijver. De high-performance kunststoffen die zijn ontwikkeld met name voor de maritieme omgeving, tonen hun sterke eigenschappen doordat ze corrosie- en smeermiddelvrij zijn. Aan de achterkant van de catamaran zijn twee Igus kabelrupsen van de E4-serie geïnstalleerd binnenin het vaartuig en deze waarborgen een betrouwbare geleiding van de kabels wanneer de boot in elkaar is geschoven. Daarnaast zijn er acht drylin lineaire geleidingen op de boeg en achtersteven. Deze bevinden zich ook overdwars in het schip onder de hut. De lichtgewicht geleidingen zorgen voor een veilige en stabiele inzet van de drijver en dragen zo bij aan de soepele werking van het mechanisme.

catamaran

Future Yacht Systems heeft voor de ontwikkeling van de catamaran intensief samengewerkt met het bureau Judel Vrolijk & Co (het concept) en iYacht (de engineering). 
 

 

Door: Kelly Bakker

Bron foto’s: Futura Yacht Systems GmbH.

Deel dit artikel

Meer nieuws

NVDE over onderzoek netkosten: investeringen noodzakelijk voor toekomstbestendige economie

(productnews)
Om de Nederlandse economie toekomstbestendig te maken, nieuwe woningen op het elektriciteitsnet aan te kunnen sluiten en...
Om de Nederlandse economie toekomstbestendig te maken, nieuwe woningen op het elektriciteitsnet aan te kunnen sluiten en energie-onafhankelijker te worden, zijn grootschalige investeringen in de netinfrastructuur noodzakelijk....
Energie / 14-03-2025
Lees meer

Zweedse accufabrikant Northvolt vraagt faillissement aan

Zweedse accufabrikant Northvolt vraagt faillissement aan

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 12-03-2025
(productnews)
De Zweedse fabrikant van accu’s voor elektrische auto’s Northvolt vraagt faillissement aan. Het bedrijf zag de...
De Zweedse fabrikant van accu’s voor elektrische auto’s Northvolt vraagt faillissement aan. Het bedrijf zag de vraag vanuit klanten naar zijn accu’s sterk teruglopen, en kan daardoor het hoofd financieel...
Automotive / 12-03-2025
Lees meer

Onderzoekers 3D-printen levende cellen met aangepaste vorm van xolografie

(productnews)
Een aangepaste vorm van Xolografie maakt het 3D-printen van levende cellen mogelijk. Dit biedt interessante mogelijkheden,...
Een aangepaste vorm van Xolografie maakt het 3D-printen van levende cellen mogelijk. Dit biedt interessante mogelijkheden, en kan de weg vrijmaken voor het 3D-printen van nieren en spierweefsel. Het gaat...
Medisch & Zorg / 11-03-2025
Lees meer

ESTEC test metalen onderdeel dat in ISS is 3D-geprint

ESTEC test metalen onderdeel dat in ISS is 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 10-03-2025
(productnews)
Voor het eerst is een metalen onderdeel dat in het International Space Station (ISS) is geprint teruggestuurd naar de aarde....
Voor het eerst is een metalen onderdeel dat in het International Space Station (ISS) is geprint teruggestuurd naar de aarde. ESTEC gaat het onderdeel onderzoeken, met als doel een beter...
Lucht & Ruimtevaart / 10-03-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven