maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 30 april 2020

Golfbeweging drijft autonoom onderwater-voertuig aan

Alhoewel autonome onderwatervoertuigen (AUV’s) elektrisch worden aangedreven, worden ze meestal ‘gelanceerd’ vanaf schepen die traditioneel brandstof verbruiken. Momenteel wordt een systeem ontwikkeld waarbij dergelijke steunpunten worden vervangen door milieuvriendelijkere, door golven aangedreven, AUV-punten die zich onder water zullen gaan bevinden.

Deze AUV-punten staan officieel bekend als Subsea Vehicle Residency Solution: een zee-boei van Ocean Power Technologies  verankerd aan de zeebodem en drijvend aan het oppervlak. Hieronder bevindt zich een zuigeraandrijving die door de op en neergaande beweging van de golven elektriciteit genereert.

Bij het nieuwe systeem loopt een onderzeese kabel vanaf de boei naar beneden en levert stroom- en communicatiegegevens aan een op de zeebodem geplaatste batterij en/of dockingstation die geleverd wordt door het Britse bedrijf Modus Seabed Intervention.

Het autonome onderwatervoertuig van Saab Seaeye Sabertooth vindt autonoom zijn weg van en naar bijvoorbeeld verspreid gelegen boorplatforms. Na daar gegevens te hebben opgehaald, laadt het bij het AUV-punt zijn batterijen weer op en verzendt en ontvangt het gegevens (via de boei) van en naar de op de wal zijnde gebruikers.

Uiteindelijk zou de technologie gebruikt kunnen worden voor een groot aantal toepassingen. Daarbij kan worden gedachte aan remote-milieumonitoring, regelmatige inspectie van onderzeese apparatuur en communicatie met apparatuur en systemen die op de zeebodem staan opgesteld. Het concept is door de partnerbedrijven voorgedragen voor verdere ontwikkeling bij de Amerikaanse overheid.

Verwacht wordt dat het systeem aanzienlijke milieu-, risico-, veiligheids- en kostenvoordelen zal bieden ten opzichte van oplossingen op basis van fossiele brandstof aandrijving. Vernieuwend is het feit dat dit systeem volledig autonoom is. Daardoor hoeft personeel niet meer de zee op en wordt de veiligheid verhoogd.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Ruim 5,2 miljoen euro financiering vanuit SolarNL voor circulaire zonnepanelen

(productnews)
Solarge ontvangt ruim 5,2 miljoen euro vanuit het Groeifonds SolarNL. Het bedrijf wil hiermee de ontwikkeling van zijn...
Solarge ontvangt ruim 5,2 miljoen euro vanuit het Groeifonds SolarNL. Het bedrijf wil hiermee de ontwikkeling van zijn circulaire zonnepanelen versnellen. Het Weertse Solarge richt zich op de productie van...
Energie / 07-01-2025
Lees meer

New Glenn-raket van Blue Origin met herbruikbare eerste trap deze week gelanceerd

(productnews)
Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Jeff Bezos, lanceert deze week zijn nieuwe raket New Glenn. De raket is jarenlang in...
Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Jeff Bezos, lanceert deze week zijn nieuwe raket New Glenn. De raket is jarenlang in ontwikkeling geweest en moet de concurrentie aangaan met Starship van...
Lucht & Ruimtevaart / 06-01-2025
Lees meer

Duurzame verpakking van moerasplanten

Duurzame verpakking van moerasplanten

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 06-01-2025
(productnews)
Veenmos, riet en andere moerasplanten worden al gebruikt als bouwmateriaal, diervoeder en voedsel. Door hun lagere...
Veenmos, riet en andere moerasplanten worden al gebruikt als bouwmateriaal, diervoeder en voedsel. Door hun lagere ligninegehalte zouden veenplanten echter ook een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor hout als grondstof...
Algemeen / 06-01-2025
Lees meer

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
(productnews)
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een...
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De samenwerking is onderdeel van een breder project, met als doel in...
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven