maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 30 april 2020

Golfbeweging drijft autonoom onderwater-voertuig aan

Alhoewel autonome onderwatervoertuigen (AUV’s) elektrisch worden aangedreven, worden ze meestal ‘gelanceerd’ vanaf schepen die traditioneel brandstof verbruiken. Momenteel wordt een systeem ontwikkeld waarbij dergelijke steunpunten worden vervangen door milieuvriendelijkere, door golven aangedreven, AUV-punten die zich onder water zullen gaan bevinden.

Deze AUV-punten staan officieel bekend als Subsea Vehicle Residency Solution: een zee-boei van Ocean Power Technologies  verankerd aan de zeebodem en drijvend aan het oppervlak. Hieronder bevindt zich een zuigeraandrijving die door de op en neergaande beweging van de golven elektriciteit genereert.

Bij het nieuwe systeem loopt een onderzeese kabel vanaf de boei naar beneden en levert stroom- en communicatiegegevens aan een op de zeebodem geplaatste batterij en/of dockingstation die geleverd wordt door het Britse bedrijf Modus Seabed Intervention.

Het autonome onderwatervoertuig van Saab Seaeye Sabertooth vindt autonoom zijn weg van en naar bijvoorbeeld verspreid gelegen boorplatforms. Na daar gegevens te hebben opgehaald, laadt het bij het AUV-punt zijn batterijen weer op en verzendt en ontvangt het gegevens (via de boei) van en naar de op de wal zijnde gebruikers.

Uiteindelijk zou de technologie gebruikt kunnen worden voor een groot aantal toepassingen. Daarbij kan worden gedachte aan remote-milieumonitoring, regelmatige inspectie van onderzeese apparatuur en communicatie met apparatuur en systemen die op de zeebodem staan opgesteld. Het concept is door de partnerbedrijven voorgedragen voor verdere ontwikkeling bij de Amerikaanse overheid.

Verwacht wordt dat het systeem aanzienlijke milieu-, risico-, veiligheids- en kostenvoordelen zal bieden ten opzichte van oplossingen op basis van fossiele brandstof aandrijving. Vernieuwend is het feit dat dit systeem volledig autonoom is. Daardoor hoeft personeel niet meer de zee op en wordt de veiligheid verhoogd.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven