Een esthetisch ontwerp en een duurzame toekomst – dat stond het Venetiaanse ontwerpbureau ‘Nuvolari Lenard’ voor ogen toen het de ‘Thunder-watertaxi’ ontworpen. De boot die over 14 zitplaatsen beschikt, blijft trouw aan de klassieke houtstijl van de luxe waterlimousines in Venetië en heeft een nieuwe dieselelektrische hybride aandrijving die minder CO2 uitstoot.
Venetië werkt al langere tijd aan een duurzamer evenwicht tussen toerisme en het lokale leven. Als een stad van bijna 120 kleine eilanden verbonden door waterwegen, is de stad onlosmakelijk verbonden met een efficiënt vervoer over het water. Carlo Nuvolari en Dan Lenard laten zien dat hun stad kan bijdragen aan een duurzamer type watertaxi en tegelijkertijd kan profiteren van dit esthetisch vervoersysteem.
Als Venetianen voelen Carlo Nuvolari en Dan Lenard een sterke band met de stad en hebben ze zelf ondervonden hoe lucht- en geluidsoverlast gekoppeld met fysieke slijtage schade toebrengen aan de delicate gebouwen van Venetië. Tijdens de Venetiaanse Bootshow presenteerden beiden dan ook een dieselelektrische hybride aandrijving als oplossing voor dit probleem. De dieselmotor biedt het bereik en het vermogen voor tochten in open water van en naar de luchthaven. Ondertussen laadt de batterij zich op en slaat energie op die vervolgens wordt gebruikt voor cruises op lage snelheid door de stadskanalen. De dieselelektrische aandrijving levert tot 306 pk en is voorzien van een dieseltank van 190 liter.
Nuvolari Lenard moderniseert de aandrijving van de boot maar valt voor het ontwerp terug terug op de klassieke lijnen en bekleding van een Venetiaanse waterlimousine. Hout siert het voordek van de glasvezelromp voor de cockpit. De passagierscabine toont een vleugje moderniteit met een transparant dak maar herbergt een klassieke indeling met banken met gewatteerde bekleding. Opklapbare armleuningen splitsen de banken in meer individuele fauteuils.
Vizianello, een waterlimousinebouwer uit Venetië, bouwde het 9,2 meter lange prototype. Na testen en certificering van het model, kondigde Nuvolari Lenard de lancering van de hybride taxi aan. Naast het gebruik als taxi kan de Thunder ook worden ingezet in andere uitvoeringen, waaronder een superjachttender.
Nuvolari Lenard is ook van plan een watertaxi voor waterstofbrandstofcellen te ontwikkelen en zegt in gesprek te zijn met een Aziatische autofabrikant over het gebruik van zijn brandstofceltechnologie voor het prototype.