Autonome schepen komen steeds meer in zicht. Verschillende partijen wereldwijd, zoals onlangs nog het Noorse Yara, zijn bezig met de bouw van volledig zelfsturende schepen. Ook in Japan worden nu serieuze stappen gezet.
Japanse schepenbouwers hebben de handen ineens geslagen om zelfnavigerende schepen te realiseren in 2025. Daarmee moet met name het aantal ongelukken op zee worden teruggedrongen. Onder andere Mitsui O.S.K. Lines en Nippon Yusen zullen investeren in de ontwikkeling van de technologie en hun expertise delen.
Het kunstmatige intelligentie stuursysteem zou technologieën zoals internet of things gebruiken om direct data te verzamelen en analyseren. Dit zijn dan bijvoorbeeld data over het weer of over gevaarlijke obstakels op zee. Het AI-systeem gebruikt deze data om de meest energiebesparende, veilige en kortste route te bepalen. De slimme chips kunnen ook storingen aan boord voorspellen, wat de kans op ongelukken ook kleiner maakt.
De deelnemende scheepbouwers zoals Japan Marine United, zullen het zelfnavigerende systeem implenteren in nieuwe scheepsmodellen, waarvan er zo’n 250 gebouwd zullen worden. De samenwerking tussen alle verschillende partijen is bedoeld om Japan een leidende rol te geven in een technologie waar wereldwijd steeds meer vraag naar is. Japan wil uiteindelijk 30 procent van de markt bedienen.
Een belangrijk onderdeel daarvoor is het vergroten van het datavolume. Nippon Yusen werkt al aan een technologie dat data beschikbaar stelt om botsingsrisico’s in te schatten en Japan Marine aan een systeem dat storing diagnoseert voordat ze gebeuren door de conditie van het schip te analyseren.
De ontwikkeling van autonome besturingsystemen wereldwijd begint nu ook in de scheepvaart op gang te komen. Zo ontwikkelde Noorwegen onlangs een testgebied voor zelfnavigerende schepen. Het Britse Rolls Royce, dat scheepsmotoren maakt, heeft eveneens plannen aangekondigd voor autonome scheepsvaart.
Door: Kelly Bakker
Foto: Pixabay