maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 22 september 2021

Maersk zet in op groene methanol

De Deense containerrederij Maersk zet op grote schaal in op groene methanol. Het bedrijf bestelde onlangs acht dual fuel-containerschepen, die zowel op traditionele stookolie als methanol kunnen draaien. De vraag vanuit Maersk naar methanol is hiermee maar liefst bijna twee keer zo groot als de huidige productie.

Dit meldt Berit Hinnemann, senior innovation project manager bij AP Moller Maersk aan het Duitse DVZ. Maersk plaatste onlangs bij Hyundai Heavy Industries een bestelling voor een achttal containerschepen met dual fuel-configuratie. Deze kunnen onder meer varen op groene methanol. Ieder schip verbruikt per jaar zo’n 45.000 ton methanol. Samen zijn de schepen hierdoor goed voor een verbruik van zo’n 360.000 ton. De huidige jaarlijkse productie van groene methanol wereldwijd komt echter uit op zo’n 200.000 ton, meldt Hinnemann.

Productiecapaciteit laten stijgen

Het is goed mogelijk dat het niet bij acht schepen blijft. Maersk beschikt over een optie op nog eens vier schepen op groene methanol, die in 2025 geleverd kunnen worden. Hiermee zou de vraag vanuit Maersk de wereldwijde productie bijna verdrievoudigen. Maersk hoopt dat door zijn omvangrijke order en inzet op groene methanol de productiecapaciteit snel gaat stijgen.

De aanschaf van de acht containerschepen op methanol is onderdeel van de ‘decarbonisatiestrategie’ van Maersk. De schepen bieden allen ruimte aan zo’n 16.000 TEU-containers van ieder 6,10 meter lang, 2,44 m breed en 2,59 m hoog. TEU staat voor Twenty Foot Equivalent Unit.

De bestelde schepen vervangen bestaande containerschepen van de Deense rederij. De rederij vernieuwt schepen met in totaal meer dan 150.000 TEU aan capaciteit. Maersk verwacht hierdoor op jaarbasis zo’n miljoen ton CO2-emissies minder uit te stoten. Maersk stelt met de schepen de eerste in de markt te zijn die volledig CO2-neutraal transport op schaal op zeeën aanbiedt.

Vraag vanuit klanten

De vraag hiernaar is volgens Maersk groot. In een persbericht meldt de rederij dat ongeveer de helft van zijn 200 grootste klanten ambitieuze doelstellingen hanteren of willen opstellen voor hun leveranciersketen. Met de inzet op groene methanol speelt de rederij hierop in. Het bedrijf wijst erop dat onder meer Amazon, Disney, H&M Group, HP Inc., Levi Strauss & Co., Microsoft, Novo Nordisk, The Procter and Gamble Company, PUMA, Schneider Electric, Signify, Syngenta en Unilever hebben toegezegd bewust te kiezen voor CO2-neutrale oplossingen voor zeetransport.

De schepen kunnen naast groene methanol ook op traditionele stookolie varen. Dit biedt onder meer uitkomst nu de vraag vanuit Maersk naar groene methanol de jaarlijkse wereldwijde productie overstijgt. De rederij zegt toe de schepen zo snel mogelijk op CO2-neutrale e-methanol of duurzame bio-methanol te laten draaien. Het bedrijf verwacht echter niet direct bij de ingebruikname al voldoende methanol te kunnen bemachtigen voor het realiseren van dit doel.

Maersk meldt dat deze keuze de aanschafprijs met 10 tot 15% verhoogd. Het brandstofsysteem is ontwikkeld door Maersk in samenwerking met MAN ES, Hyundai (Himsen) en Alfa Laval.

Ook in Nederland aandacht

Ook in Nederland is aandacht voor het gebruik van groene methanol. Een consortium van dertig Nederlandse en internationale maritieme bedrijven en kennisinstellingen bracht de mogelijkheden in kaart in het project Green Maritime Mathanol. De partijen concluderen dat varen op methanol technisch en operationeel haalbaar is. Wel zijn er optimalisaties mogelijk. Het consortium stelt dat de tijd rijp is voor pilots met een transitie naar varen op methanol. Uit de analyse van een zestal scheepsontwerpen blijkt dat het ombouwen van bestaande schepen ingewikkelder en duurder is dan nieuwbouw.

Meer onderzoek is volgens de partijen nodig op het gebied van veiligheid en bunkeren. Ook is behoefte aan meer kennis over motorprestaties en praktijkervaring met het toepassen van methanol in operationele omstandigheden voor verschillende scheepstypen.

Beschikbaarheid en prijsstelling

Het consortium wijst op basis van zijn onderzoek op onzekerheden over de beschikbaarheid en prijsstelling van duurzame methanol. De betrokken partijen noemen ‘flankerend beleid van de overheid’ noodzakelijk voor het maken van de stap naar implementatie.

Onder meer scheepseigenaren Boskalis, de Koninklijke Marine, Rijksrederij, DEME, Arklow Shipping,Van Oord, Wagenborg Shipping en branche organisatie KVNR, scheepswerven Damen, Feadship en IHC waren betrokken. Evenals motorleveranciers Pon Power, MTU, Wärtsilä en hun brancheorganisatie VIV, maritieme toeleveranciers Marine Service Noord en C-Job Naval Architects en klassebureaus Bureau Veritas en Lloyd’s Register. De Havens van Rotterdam en Amsterdam, evenals methanolleveranciers BioMCN, Helm Proman en branchevereniging Methanol Institute brachten de impact op het gebied van bunkeren en brandstofketens in kaart. Ook de kennisinstellingen TNO, TU Delft, NLDA, MARIN en Universiteit Gent, ondersteund door het Maritiem Kennis Centrum, waren betrokken.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven