Iedere serieuze zeiler kent het helaas: biofouling. Deze biologische aangroei van zeepokken en andere zeeorganismen op de romp van een schip verminderen het rendement van een schip. Bij tankschepen is het rendementsverlies nog storender. Er is meer motorvermogen nodig, motoren moeten harder werken en stoten zo meer CO2 uit. Een nieuwe scheepsverf brengt daar verandering in – na het verven kan de biofouling met een spons van de romp worden afgenomen.
Alhoewel er vergelijkbare verfsoorten op de markt zijn, werkt een groot deel hiervan door regelmatig een toxische stof af te scheiden die de zeepokken, mosselen en andere aangroei doodt. Deze stoffen komen echter ook in de oceaan en doen daarmee afbreuk aan het milieu. De verf die ontwikkeld werd door de universiteit van Kiel en de spin-off Phi-Stone werkt anders.
De milieuvriendelijke scheepsverf is gemaakt van een polymeersamenstelling op basis van polythiourethaan (PTU) en speciaal gevormde keramische deeltjes die een ongekend glad oppervlak hebben. Zeeorganismen kunnen zich hier niet meer op vastzetten en de organismen die het wel lukt zijn eenvoudig te verwijderen zonder dat de verf beschadigt.
In een veldtest is de verf aangebracht op de romp van een schip dat regelmatig tussen België en Gabon in Centraal-Afrika vaart. Zelfs na twee jaar was een merkbare vermindering van de biofouling zichtbaar. De aanwezige organismen konden eenvoudig met een spons worden afgenomen. Phi-Stone werkt nu aan een spuittechniek om de verf ook op grote oppervlakten aan te brengen.