Een consortium van Nederlandse bedrijven gaan aan de slag met een grootschalig onderzoek naar de technische mogelijkheden van autonoom varen op zee. Er doen bijna twintig partijen aan mee.
Tijdens de Smart Shipping Challenge 2017 werd bekend gemaakt dat een Nederlands consortium van bijna twintig partijen deze maand is gestart met een project om de technische mogelijkheden voor autonoom varen op zee te onderzoeken en te demonstreren: “Autonomous Shipping”. De toepassingen van autonoom varen op zee dragen bij aan verlaging van operationele kosten en verhoging van de veiligheid en duurzaamheid.
In dit project wordt kennis opgebouwd over het integreren van bestaande technische oplossingen voor autonoom varen. De oplossingen worden gedemonstreerd in simulatoren en in de praktijk. Autonoom varen is een eindbeeld, maar de tussenstappen in het project leveren al bruikbare resultaten voor de deelnemers. Deze ontwikkeling maakt deel uit van de trend van vergaande digitalisering in de scheepvaart, ook wel aangeduid als “Smart Shipping”.
‘De trossen zijn los! Het is heel mooi dat het ons gezamenlijk gelukt is om te starten met dit project, zelfs in economisch lastige tijden voor veel bedrijven in onze sector’, aldus Marnix Krikke van Netherlands Maritime Technology. ‘TU Delft, MARIN én TNO werken elk vanuit hun eigen specialisme aan dit praktijkgerichte onderzoek voor autonoom varende zeeschepen. Dit doen zij samen met de industriële partners, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Defensie, een klassebureau, het Loodswezen en hogescholen het Maritiem Instituut Willem Barentsz en Rotterdam Mainport Institute.’
In het Joint Industry Project “Autonomous Shipping” werkt een Nederlands consortium van maritieme bedrijven, kennis- en onderwijsinstellingen, dienstverleners én overheden samen aan een twee jaar durend praktijkgericht onderzoek. Het onderzoek start met een verkenning en een analyse van mogelijke toepassingen. Daarna wordt nagegaan hoe veilige vaart mogelijk is van het schip in een omgeving met scheepvaart. Het autonome schip moet ook in geval van storingen en van drukke scheepvaart de juiste beslissingen kunnen nemen. Vervolgens wordt onderzocht of we met bestaande technieken in staat zijn om deze (ver)storingen vanaf de wal onder controle te krijgen of te verhelpen. Dit wordt getest door middel van simulatie en verschillende demonstraties, zowel vanuit de kantooromgeving als fysiek aan boord. Het project moet leiden tot een roadmap voor introductie van autonomie in de scheepvaart.
Maurits Huisman, business development manager bij TNO Maritiem & Offshore: ‘Het is mooi dat we de Smart Shipping Challenge 2017 een concreet vervolg kunnen geven met dit project. We bouwen met TNO voort op de beschikbare kennis en ervaring op het gebied van onder andere autonoom rijden en cyber security. Daardoor kunnen we snel stappen zetten en de maritieme industrie zo goed mogelijk helpen om duurzamer, veiliger en winstgevender te worden.’
Bron: TNO