Een onbemand schip van Fugro is onlangs gedebuteerd in de Rotterdamse haven. Het schip – de Orca genaamd – is ontworpen voor het inspecteren van offshore-constructies. De Orca kan een op afstand bestuurbare onderwaterrobot lanceren.
De Orca en zijn bestuurbare onderwaterrobot worden ingezet voor de inspectie van offshore constructies, ter ondersteuning van bouwwerkzaamheden en voor het uitvoeren van hydrografisch en geofysisch onderzoek. De aansturing van het schip en de robot vindt tijdens werkzaamheden plaats via een satellietverbinding vanuit een controlekamer aan wal. Dataoverdracht vindt hierbij in real-time plaats.
Het schip is een zogeheten unmanned surface vehicle (USV). De inzet hiervan biedt verschillende voordelen. Doordat de aansturing vanaf de wal plaatsvindt zet Fugro minder personeel in in risicovolle offshore omgevingen. Daarnaast verkleint het bedrijf de CO2-voetafdruk naar eigen zeggen met 95% ten opzichte van traditionele onderzoeksmethodes. Dit door de inzet van cloud-gebaseerde verwerkingstechnieken en het mogelijk maken van een snellere en beter geïnformeerde besluitvorming.
De Fugro Orca maakt deel uit van de Blue Essence-lijn van het bedrijf. Blue Essence is 12 meter lang en 2,2 meter breed, terwijl de diepgang 2,3 meter bedraagt. Dankzij zijn modulaire ontwerp is de Blue Essence breed inzetbaar. Zo kan het schip van uiteenlopende sensoren en tools worden voorzien voor inspectietaken en lichte werkzaamheden.
Het schip wordt aangedreven van elektrische directionele thrust motors van ieder 10 kW. Met behulp van de ingebouwde accu’s kan de Blue Essence tot 17 dagen op zee blijven, afhankelijk van zijn activiteiten. Met het oog op veiligheid is het schip voorzien van onder meer een dubbele radar, een noodanker en een Collision Avoidance System. Denk echter ook aan een 360 graden camera, nachtkijker en luidspreker.
De Blue Essence-lijn is uitgerust met de Fugro Blue Volta eROV inspectierobot. Deze is geschikt voor inspecties op een diepte tot 450 meter. De ROV is voorzien van een high definition-camera en sensoren voor het creëren van hoge kwaliteit beelden, bijvoorbeeld van pijpleidingen of onderzeese structuren.
Havenmeester René de Vries: “We verwelkomen dit bijzondere schip in onze haven. Het is de eerste keer dat vanuit de haven van Rotterdam een op afstand bestuurbaar onbemand schip naar de Noordzee gaat en er werkzaamheden worden uitgevoerd door een vaartuig zonder de aanwezigheid van bemanning aan boord en zijn er trots op dat deze pilot veilig kan worden uitgevoerd dankzij de zorgvuldige voorbereiding van alle betrokken partijen. Wij verwachten dat de ontwikkeling van digitalisering in de scheepvaart de veiligheid en bereikbaarheid van de Rotterdamse haven verder zal bevorderen. Deze pilot past in onze ambitie nieuwe technologieën te testen die onze haven nog slimmer, efficiënter en beter kunnen maken.”
Erik-Jan Bijvank, groepsdirecteur Europa en Afrika bij Fugro zegt: “Fugro is marktleider bij de inzet van USV’s. Sinds 2020 zet Fugro zijn Blue Shadow USV vloot in voor middelgrote tot grootschalige hydrografische onderzoeken. Recent heeft Fugro’s eerste Blue Essence haar eerste onbemande inspectie uitgevoerd in de Indische Oceaan. Ik ben blij dat we nu ook voor onze Europese klanten deze nieuwste generatie van USV’s beschikbaar hebben. In de nabije toekomst zal Fugro haar USV vloot verder uitbreiden voor veiligere en duurzame dienstverlening op zee.”
De Blue Shadow USV waarnaar Bijvank verwijst is een 9 meter lange en 1,77 meter brede USV met een diepgang van 1,21 meter. Hij is ontworpen voor hydrografisch en geofysisch onderzoek voor middelgrote tot grootschalige projecten, zowel in nearshore als offshore omgevingen. Het ontwerp van de USV zorgt dat het schip zich door golven kan ‘boren’. Dit maakt de USV beter bestand tegen weersomstandigheden en hoge golven.
Het schip is ontworpen voor een volledig autonome of semi-autonome werking, of kan op afstand worden bestuurd. De Blue Shadow is hiervoor onder meer voorzien van een radar, een weerstation en een 360 graden camera. Voor de aandrijving van het schip is een 80PK dieselmotor aanwezig. De kruissnelheid van het schip bedraagt 8 knopen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel