Iedere watersportliefhebber kent het beeld van de vervuilde romp van een schip dat het hele seizoen in het water heeft gelegen. Voor schepen die zeeën bevaren, is die vervuiling alleen maar erger: zeepokken, mosselen, algen etc. verzamelt zich op en hecht zich aan de romp. Een mogelijke oplossing biedt een nieuw robotsysteem .
Biofouling, zoals de groei van zeeorganismen op scheepsrompen ook wel wordt genoemd, zorgt voor een aantal vervelende problemen. De aanwezigheid van zeepokken, e.d. zorgt voor extra wrijving waardoor motoren harder moeten draaien om een bepaalde snelheid te houden. Het brandstofverbruik en de productie van uitlaatgassen stijgen navenant. Bovendien worden zo bepaalde exotische soorten zeepokken meegenomen naar de thuishaven van het schip om zich daar vervolgens voort te planten. Dat kan ten koste gaan van de soorten die van nature aanwezig zijn.
Het Noorse bedrijf Jotun en het Zweedse Semcon ontwikkelde daarom het Hull Skating systeem dat effectief de vorming van zeepokken en andere vervuiling tegengaat. Het begint met het aanbrengen van een specifieke coating op de romp van het schip. Hoewel deze coating op zichzelf al bestand is tegen biofouling, raakt het ook niet beschadigd door de HullSkater-robot, het andere hoofdbestanddeel van het systeem.
Die robot blijft fulltime aan boord van het schip, in een draagbaar station. Afhankelijk van de status en locatie van het schip en de omstandigheden op zee krijgt de bemanning vervolgens automatisch een seintje wanneer de romp moet worden gereinigd. Het schip moet op dat moment voor anker liggen of aangemeerd zijn. Eenmaal te water gelaten, klampt de HullSkater zich vast aan de onderzijde van het schip met behulp van de vier gemagnetiseerde wielen. De wielen zijn voorzien van motoren die zorgen voor de verplaatsing langs de scheepsromp. Een draaiende borstel aan de voorkant verwijdert preventief de biofilm waarin de biofouling zich kan ontwikkelen.
De robot is niet autonoom, maar wordt op afstand real time bestuurd door Jotun-medewerkers vanuit een centrale bedienpost. Hier ontvangen ze het camerabeeld dat wordt vastgelegd door de vier camera’s op de HullSkater. Afhankelijk van de omvang van het schip wordt het zo in twee tot acht uur volledig gereinigd.
Het systeem momenteel veld getest op schepen. De HullSkater is in onderstaande video in actie te zien.