maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 26 september 2024

Oud ijzer vaart uit als 15 meter lange zonne-elektrische catamaran

iYacht gaat de Duitse TV- en filmacteur Daniel Roesner helpen om zijn visie voor een duurzame, circulaire catamaran te realiseren. Voor de bouw van de bijna 17 meter lange catamaran wordt schroot en gerecycled hout en kurk gebruikt.

Het ontwerp- en ingenieursbureau iYacht fungeert als een filter voor de verbeelding van de acteur, producent en milieuondernemer. Sommige van zijn ideeën werden technisch niet eenvoudig, maar voor de meeste ideeën bevestigde iYacht de haalbaarheid. Roesner gaf de catamaran de naam Hu’chu 55 wat niet alleen de lengte (55 voet) verraadt, maar ook verwijst naar de regio waar de acteur is opgegroeid: een gebied in Malibu waar hij een van zijn passies ontdekte: surfen.

Gerecycled aluminium

Roesner werkte samen met een aluminiumfabrikant aan een nieuw soort dat gemaakt is van meer dan 90% gerecycled aluminium. Het metaalschroot is naar verluidt afkomstig van afgedankte nummerplaten, verkeersborden, cosmetablikjes, auto- en bouwschroot, evenals versnipperd schroot van recycling- en sorteerfabrieken. Het resultaat is een metaal dat één achtste van de CO2-voetafdruk heeft van de gangbare metalen voor jachten. Ook op andere plaatsen in het schip zullen duurzame materialen in overvloed worden gebruikt.

Het catamaranmodel is ontworpen om veel en snel te kunnen zeilen. Het tuigage en zeilsysteem zijn ontwikkeld voor eenvoudige bediening vanaf het roer en de achterste cockpit. Omdat de mast wat verder naar achteren is geplaatst, kan het grootzeil eenvoudig worden beheerd.

Ook elektrisch

Het ontwerp omvat ook twee elektromotoren en een accupakket van 100 kWh dat naar verluidt passief en via zonnepanelen kan worden opgeladen terwijl het jacht vaart. Hernieuwbare energie zal ook worden gebruikt voor het waterzuiveringssysteem en om te voorzien in andere elektriciteitsbehoeften aan boord.

Roesner is van plan om op het jacht te leven en te werken, documentaires te produceren en oceaanonderzoek te doen. Verticale hydrocultuurtuinen in het midden van het schip maken een zelfvoorzienend bestaan mogelijk, ongeacht de locatie. Er is een droge opslagruimte voor elektronische apparatuur en er zijn twee garages om duik- en sportspullen in op te bergen. Nu het ontwerp klaar is, zoekt Roesner partners, sponsors en investeerders om het concept werkelijkheid te laten worden, terwijl hij ook op zoek is naar scheepswerven met expertise in aluminiumconstructie.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Productie van Nederlandse industrie licht gedaald

Productie van Nederlandse industrie licht gedaald

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 15-10-2024
(productnews)
De productie van de Nederlandse industrie is in augustus 0,5 procent teruglopen ten opzichte van dezelfde maand een jaar...
De productie van de Nederlandse industrie is in augustus 0,5 procent teruglopen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Wel is de krimp kleiner dan in de zeven voorgaande...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

GLS Netherlands robotiseert pakketverwerking in Utrechts sorteercentrum

(productnews)
Pakketbezorger GLS Netherlands neemt een Robotic Singulator in gebruik. Het gaat om ROSI, geleverd en geïnstalleerd door...
Pakketbezorger GLS Netherlands neemt een Robotic Singulator in gebruik. Het gaat om ROSI, geleverd en geïnstalleerd door AWL. De robotoplossing tilt de efficiëntie van pakketverwerking bij GLS naar een hoger...
High tech / 14-10-2024
Lees meer

Duurzame auto Phoenix heeft closed-loop recycle-percentage van 75 procent

(productnews)
Phoenix is de nieuwste en zeer duurzame elektrische auto van studenten van de TU Eindhoven. Door slimme assemblage en het...
Phoenix is de nieuwste en zeer duurzame elektrische auto van studenten van de TU Eindhoven. Door slimme assemblage en het gebruik van monomateriaalstructuren kan het voertuig voor maar liefst 75...
Automotive / 14-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven