maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 12 november 2018

RH Marine gaat onderzoek doen naar veilig autonoom varen

RH Marine gaat de komende drie jaar onderzoek doen naar veiliger autonoom varen. Het bedrijf uit Schiedam wil alogritmes ontwikkelen die onbemande zelfaansturende schepen efficiënt van A naar B te laten varen. De algoritmes herkennen ook gevaarlijke situaties en leren om deze gevaren te vermijden. 

Project

Het onderzoek maakt deel uit van een groter Europees project genaamd Safer Autonomous Systems (SAS). Het staat onder leiding van de KU Leuven, waar de veiligheid van verschillende autonome systemen onderzocht zal worden. Een consortium van bedrijven nemen deel aan het project, waaronder MIRA, Bosch, Airbus, Jaguar en Lloyd’s Register. RH Marine zal zich, samen met het Nederlandse maritieme onderzoeksinstituut MARIN, richten op de veiligheid van onbemande schepen. Het project wordt gefinancieerd door het EU Horizon 2020 program, dat onderzoek en innovatie aan elkaar koppelt en stimuleert.

RH Marine integreert elektrische en autonome systemen in superjachten, bagger- en offshore-industrie en de defensie, veiligheids- en sectoren. “We zijn benaderd voor dit project vanwege onze ervaring en expertise in het veld van innovatie”, zegt Portfolio Manager Marcel Vermeulen in een persbericht. “We zijn al complexe systemen aan het ontwikkelen voor de marine-, bagger-, offshore- en superjachtsector. Onze toekomstige doel is om de schepen van onze klanten autonoom te laten varen. Door deel te nemen aan SAS, kunnen we belangrijke stappen zetten in die ambitie.” 

Drie algoritmes

Het belangrijkste doel van het SAS-project is om zekerheid in te bouwen in de veiligheid van autonome systemen. Om dit te bereiken gaat RH Marine drie verschillende algoritmes ontwikkelen. De eerste is bedoeld om de weg van A naar B van autonome schepen dusdanig te optimaliseren zodat ze zo efficiënt mogelijk en tegen de laagste kosten kunnen varen. Dit algoritme moet in staat kunnen zijn om op een volledige vloot te opereren. Daarnaast moet het onderzoek leiden tot een algoritme dat, gebaseerd op de data van sensoren, een volledig overzicht van de situatie geeft en daardoor ook mogelijke gevaren herkent. Het derde algoritme moet die gevaren vermijden. “Dat is nog steeds de missende link in veel systemen”, aldus Vermeulen. “Uiteindelijk moet het schip zelf kunnen beslissen wat het moet doen in moeilijke situaties. Soms is, naast het volgen van de regels, goede bekwaamheid van zeemannen beslissend. Met kunstmatige intellegentie-technologie moeten we een algoritme ontwikkelen dat slimmer maar herkenbaar voor mensen werkt.”

De komende drie jaar wordt een promovendus aangesteld die samen met het ontwikkelteam van RH Marine aan de algoritmes gaat werke. De onderzoeker zal ook korte stages volgen bij KU Leuven, MARIN en Lloyd’s Register. “Lloyd’s deelname in het consortium is belangrijk omdat allerlei verschillende regels moeten worden ingesteld voor autonoom varen. dat wordt ook onderzocht.”

Europa leidend

SAS is een zogenoemd Early-Stage Research (ESR). Het uiteindelijke doel is door middel van veiligheidsanalyses en andere technologieën aan te tonen dat het gedrag van een autonoom schip te allen tijden en in alle situaties veilig blijft. Het is wereldwijd gezien niet het enige project dat zich op dit onderwerp richt. Vermeulen: “Met dit project kan Europa de leiding nemen. We hebben de technologie al om schepen van een afstand te besturen, zodat ze allemaal onbemand kunnen zijn. Wij gaan de komende jaren bekijken hoe we veilig volledig autonoom kunnen varen.”

 

Bron + foto: RH Marine.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven