maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 13 oktober 2020

Robot onderzoekschip start ontdekkingsreis

Exact 400  jaar nadat de Mayflower vanuit Engeland vertrek naar de Nieuwe Wereld gaat een autonoom, door zonne-energie aangedreven, onderzoekvaartuig van start voor een missie om milieugegevens over de oceaan te verzamelen.

Na twee jaar voorbereiding vertrok de Mayflower Autonomous Ship uit Plymouth in Devon voor een zes maanden durende proeftocht. De bedoeling is om volgend jaar de Atlantische Oceaan over te steken volgens de route die de Pilgrims in 1620 namen.

Kunstmatige intelligentie

Zoals de naam aangeeft, staat er geen kapitein aan het roer, maar een navigatiesysteem op basis van kunstmatige intelligentie, dat is ontwikkeld door MarineAl. Deze ‘Al Captain’ maakt gebruik van gegevens van de radar aan boord, GPS, nautische kaarten, omgevingssensoren, een vademmeter, een transportmanagementsysteem en weergegevens.

De hedendaagse Mayflower kan de  horizon scannen op eventuele gevaren, beslissingen nemen op basis van verkregen informatie en de koers veranderen op basis van actuele data. Daarmee heeft het schip meer gemeen met de modernste computertechnologie dan met zijn 17e-eeuwse naamgenoot.

Trimaran

De Mayflower is uitgevoerd als trimaran die 15 meter lang en 6,2 meter breed is en 4,5 ton weegt – minder dan 3 procent van het gewicht van de oorspronkelijke Mayflower. Het project is een samenwerking van IBM en non-profit oceaanonderzoek ProMare, samen met een wereldwijd consortium van partners – inclusief Thales, Nvidia, de Universiteit van Plymouth en Aluship.

Het navigatiesysteem is samengesteld door navigatie-satellietsystemen, traagheidsmeetunit, radar, satellietcommunicatiesysteem,  automatisch indentificatiesysteem en een weerstation. Er zijn zes door AI bestuurde camera’s, meer dan 30 boordsensoren, tenminste vier computers en andere geavanceerde apparatuur.

Hybride voorstuwing

Het hybride elektrische voortstuwingssysteem wordt aangedreven op basis van zonne-energie en bestaat uit twee dubbele 20 kW permanentmagneetmotoren en lithium-ijzer-fosfaat batterijen. De topsnelheid van het vaartuig bedraagt 10 knopen. Naast het autonome onderzoekvaartuig hebben IBM en ProMare ook het MAS400 portaal aangekondigd. Dit levert real time updates over de positie van het schip alsook informatie over milieuomstandigheden en data van de onderzoekprojecten. Via de chatbot Artie worden bezoekers van het portaal geïnformeerd over het schip en zijn tocht. Op deze manier wordt het publiek enthousiast gemaakt voor bescherming van onze oceanen.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Ruim 5,2 miljoen euro financiering vanuit SolarNL voor circulaire zonnepanelen

(productnews)
Solarge ontvangt ruim 5,2 miljoen euro vanuit het Groeifonds SolarNL. Het bedrijf wil hiermee de ontwikkeling van zijn...
Solarge ontvangt ruim 5,2 miljoen euro vanuit het Groeifonds SolarNL. Het bedrijf wil hiermee de ontwikkeling van zijn circulaire zonnepanelen versnellen. Het Weertse Solarge richt zich op de productie van...
Energie / 07-01-2025
Lees meer

New Glenn-raket van Blue Origin met herbruikbare eerste trap deze week gelanceerd

(productnews)
Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Jeff Bezos, lanceert deze week zijn nieuwe raket New Glenn. De raket is jarenlang in...
Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Jeff Bezos, lanceert deze week zijn nieuwe raket New Glenn. De raket is jarenlang in ontwikkeling geweest en moet de concurrentie aangaan met Starship van...
Lucht & Ruimtevaart / 06-01-2025
Lees meer

Duurzame verpakking van moerasplanten

Duurzame verpakking van moerasplanten

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 06-01-2025
(productnews)
Veenmos, riet en andere moerasplanten worden al gebruikt als bouwmateriaal, diervoeder en voedsel. Door hun lagere...
Veenmos, riet en andere moerasplanten worden al gebruikt als bouwmateriaal, diervoeder en voedsel. Door hun lagere ligninegehalte zouden veenplanten echter ook een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor hout als grondstof...
Algemeen / 06-01-2025
Lees meer

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
(productnews)
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een...
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De samenwerking is onderdeel van een breder project, met als doel in...
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven