maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 13 oktober 2020

Robot onderzoekschip start ontdekkingsreis

Exact 400  jaar nadat de Mayflower vanuit Engeland vertrek naar de Nieuwe Wereld gaat een autonoom, door zonne-energie aangedreven, onderzoekvaartuig van start voor een missie om milieugegevens over de oceaan te verzamelen.

Na twee jaar voorbereiding vertrok de Mayflower Autonomous Ship uit Plymouth in Devon voor een zes maanden durende proeftocht. De bedoeling is om volgend jaar de Atlantische Oceaan over te steken volgens de route die de Pilgrims in 1620 namen.

Kunstmatige intelligentie

Zoals de naam aangeeft, staat er geen kapitein aan het roer, maar een navigatiesysteem op basis van kunstmatige intelligentie, dat is ontwikkeld door MarineAl. Deze ‘Al Captain’ maakt gebruik van gegevens van de radar aan boord, GPS, nautische kaarten, omgevingssensoren, een vademmeter, een transportmanagementsysteem en weergegevens.

De hedendaagse Mayflower kan de  horizon scannen op eventuele gevaren, beslissingen nemen op basis van verkregen informatie en de koers veranderen op basis van actuele data. Daarmee heeft het schip meer gemeen met de modernste computertechnologie dan met zijn 17e-eeuwse naamgenoot.

Trimaran

De Mayflower is uitgevoerd als trimaran die 15 meter lang en 6,2 meter breed is en 4,5 ton weegt – minder dan 3 procent van het gewicht van de oorspronkelijke Mayflower. Het project is een samenwerking van IBM en non-profit oceaanonderzoek ProMare, samen met een wereldwijd consortium van partners – inclusief Thales, Nvidia, de Universiteit van Plymouth en Aluship.

Het navigatiesysteem is samengesteld door navigatie-satellietsystemen, traagheidsmeetunit, radar, satellietcommunicatiesysteem,  automatisch indentificatiesysteem en een weerstation. Er zijn zes door AI bestuurde camera’s, meer dan 30 boordsensoren, tenminste vier computers en andere geavanceerde apparatuur.

Hybride voorstuwing

Het hybride elektrische voortstuwingssysteem wordt aangedreven op basis van zonne-energie en bestaat uit twee dubbele 20 kW permanentmagneetmotoren en lithium-ijzer-fosfaat batterijen. De topsnelheid van het vaartuig bedraagt 10 knopen. Naast het autonome onderzoekvaartuig hebben IBM en ProMare ook het MAS400 portaal aangekondigd. Dit levert real time updates over de positie van het schip alsook informatie over milieuomstandigheden en data van de onderzoekprojecten. Via de chatbot Artie worden bezoekers van het portaal geïnformeerd over het schip en zijn tocht. Op deze manier wordt het publiek enthousiast gemaakt voor bescherming van onze oceanen.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven